Technologie w butach Brooks – jak działają?

Nike ma poduszki gazowe, Adidas „styropian” czyli boosta a co ma Brooks? Przede wszystkim Brooks ma swoje DNA, które przez niecałą dekadę od powstania zdążyło już mocno ewoluować. Co jeszcze? Jakie technologie jeszcze znajdziemy w butach Brooks?

REKLAMA

BioMoGo DNA

Samo DNA to w najprostszych słowach tworzywo o cechach cieczy nienewtonowskiej. Ciecz działa tak, że przy lekkim spokojnym nacisku jest bardzo miękka, właściwie ciekła. Im nacisk czy wręcz uderzenie w ciecz jest większe tym ona bardziej twardnieje i przestaje być cieczą a staje się sprężystą powierzchnią.

BioMoGo to natomiast w najprostszych słowach pianka będąca modyfikacją pianki EVA. Dopisek Bio odnosi się do tego, że pianka została domieszkowana komponentem przyspieszającym biodegradację. Zamiast 1000 lat rozkładnia się tradycyjnej pianki EVA, pianka BioMoGo rozłoży się w 20-25 lat. A przynajmniej tak twierdzi Brooks, bo trochę ciężko to przetestować.

Wreszcie kiedy dodamy jedno do drugiego otrzymamy mieszankę pianki z materiałem DNA. I to jest podstawowe tworzywo zapewniające amortyzację w Brooksach.

DNA LOFT

DNA LOFT to najbardziej miękka pianka stosowana w butach Brooksa. Z technicznego punktu widzenia to BioMoGo DNA z domieszką gumy i powietrza co finalnie wpływa na to, że jest tą bardziej miękką odmianą DNA. Znajdziemy ją w najbardziej miękkich modelach jak Adrenaline, Glycerin, Ghost.

Brooks - DNA LOFT

DNA AMP

DNA AMP to najnowsza pianka Brooksa, stworzona we współpracy z BASF (ci sami, którzy z Adidasem stworzyli boosta). Pianka ta wykonana jest z poliuretanu, który został odchudzony przy jednoczesnym zachowaniu sprężystości. Dodatkowo obleczony został termoplastycznym poliuretanem (ta srebrna warstwa) aby cała jej sprężystość była skierowana w dół a nie na boki.

Brooks - DNA AMP

Segmented Crash Pad

Mając pianki przechodzimy do całej podeszwy środkowej. Pod nazwą Segmented Crash Pad, kryje się segmentowa podeszwa, gdzie każda jej część odpowiada za kolejny etap przetaczania stopy. Podeszwa pod piętą musi ją zamortyzować, dalej powinna płynnie się przetaczać aż w końcu pozwalać na płynne wybicie z palców. Aby ułatwić ten proces podeszwa przyjęła formę „gąsienicy”, która niczym gąsienica ma się przetaczać do przodu. W sumie to każdy but powinien być tak projektowany.

Brooks - Segmented Crash Pad

Omega Grooves

To właściwie uzupełnienie Segmented Crash Pad. Omega Grooves czyli rowki Omega to nacięcia poprawiające elastyczność podeszwy i przetaczanie. Dlaczego Omega? Dlatego, że jeśli spojrzymy na nie z boku to w przekroju przypominają grecką literę omega.

Brooks - Omega Grooves

PDRB

Technologia o najdziwniejszej nazwie bo pod skrótem PDRB kryje się Progresive Diagonal Rollbar. To klasyczny system stabilizacji. Klasyczny, czyli taki gdzie aby ograniczyć uciekanie stopy do wewnątrz wykonywało się podeszwę z materiałów o różnych miękkościach. Po stronie zewnętrznej, pod piętą i pod śródstopiem była to miękka pianka. Po stronie wewnętrznej pianka była twardsza co ograniczało przekoślawianie stopy do wewnątrz (pronację).

W butach Brooks system ten był dosyć rozbudowany i wykorzystywał kilka pianek o różnym stopniu twardości tak aby maksymalnie stopę stabilizować.

Brooks - PWRD

Guide Rails

Najnowsza technologia i jedyna jaka w najbliższym czasie będzie w Brooksach odpowiadać za stabilizację stopy. GuideRails to w prostym tłumaczeniu szyna stabilizująca. Ma postać dwóch sztywniejszych elementów z pianki, które znajdują się na zewnętrznych krawędziach podeszwy. Tworzą one coś w rodzaju „korytka”, w którym układa się stopa. Wyższe brzegi ograniczają uciekanie stóp na boki i prowadząc stopę prosto prowadzą tak samo kolano.

Oczywiście system ten jest różny w zależności od tego czy mamy do czynienia z butem neutralnym czy ze stabilizacją. W neutralnych szyna ta jest symetryczna i po obydwu stronach trzyma stopą tak samo. W butach ze stabilizacją szyna ta nie jest symetryczna a jest większa i wyższa po stronie wewnętrznej (przyśrodkowej) co ma na celu lepsze ograniczanie uciekania kostki do wewnątrz a zarazem stabilizację nadpronacji.

Brooks - Guiderails

Pivot

Innym systemem stabilizacji jest system używany właściwie tylko w jednych butach a mianowicie terenowej Cascadii. Pivoty, bo o nich mowa to cztery piankowe elementy znajdujące się po bokach podeszwy – dwa po wewnętrznej i dwa po zewnętrznej stronie. Odznaczone są zawsze innym kolorem i są bardzo charakterystyczne. Skonstruowane zostały tak, aby działały oddzielnie i niczym resory zapewniały dodatkową stabilność podczas lądowania stopy na nierównościach.

Brooks - Pivot

BRS

Czyli Ballistic Rock Shield. To kolejna technologia stosowana wyłącznie w butach terenowych czyli przede wszystkim we flagowej Cascadii. BRS to twarda płytka zatopiona w piankę podeszwy. Poprzez swoją sztywność chroni podeszwę stopy przed ostrymi krawędziami. Dzięki niej kiedy staniemy na ostrym kamieniu ucisk na stopę nie będzie punktowy a zostanie rozproszony na większą powierzchnię co jest dużo bardziej komfortowe.

3dFitPrint

Zaawansowana technologia druku na cholewce. W prostych słowach to wszystkie dodatkowe elementy z tworzywa naniesione na cholewkę. Elementy te są małe, mają różne kształty i układając się we wzór wpływają także na design buta. Poza tym zapewniają większą elastyczność i wytrzymałość cholewki. Dają także lepsze dopasowanie cholewki do stopy. Występuje przede wszystkim w butach na asfalt.

Brooks - 3D Fit Print

3D Rubber Print Mudguard

To także siatkowa cholewka z bezszwowo naniesionymi (nadrukowanymi) wzmocnieniami. Różnica tkwi w tym, że elementy naniesione na cholewkę są wykonane z gumy co sprawia, że cholewka jest jeszcze bardziej wytrzymała. Natomiast dopisek Mudguard ma zapewniać ochronę przed wnikaniem brudu do środka. Takie cholewki występują przede wszystkim w butach w teren z flagową Cascadią włącznie.

Brooks - 3D Rubber Print
REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *