Nike Zoom Vomero 14 – Pegasus na sterydach

Vomero to od lat synonim bardzo dobrze amortyzowanego buta. Najnowsza edycja poza miękkością od swojego lżejszego brata Pegasusa, przejęła też trochę szybkości. Czy słusznie?

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – największa
7/7
▪ stabilizacja – duża
5/7
▪ elastyczność – mała
3/7
▪ waga rozmiaru 12US – 326 g
326 g
▪ spadek pięta-palce – 10 mm
10 mm
▪ cena katalogowa – 589 zł
589 zł

Przeznaczenie

Nike Zoom Vomero to but do biegania z największą amortyzacją. Przeznaczony dla osób biegających i twardych nawierzchniach i szukających maksymalnego komfortu. Także dla tych o nieco większej wadze, którzy właśnie z tego powodu tej amortyzacji potrzebują. Najnowsza edycja odbiega nieco od typowego „poduszkowca”. Poza bardzo dużą amortyzacją jest w nim sporo cech nadających nowemu Vomero bardziej dynamicznego przeznaczenia.

Nike Zoom Vomero 14

Nike

W palecie modeli Nike cały czas jest to najlepiej amortyzowany but. Przeznaczony na najdłuższe dystanse. Cały czas aktualne jest też stwierdzenie, że to lepiej amortyzowany Pegasus. Tak też może być używany. Pegasus jest zbyt miękki i za wąski? Jest Vomero. Vomero jest zbyt miękkie i „kapciowate”? Jest Pegasus.

neutral neutral/
stabilizacja
stabilizacja
największa amortyzacja Zoom Vomero
bardzo duża amortyzacja Zoom Pegasus
Epic React
Odyssey React Zoom Structure
bardzo duża amortyzacja Zoom Winflo

Nike Zoom Vomero 14 - detal

Alternatywy

Nadal dla Vomero alternatywami są inne najlepiej amortyzowane buty w swoich markach. Niemniej jednak to Vomero 14 wyrasta na najlżejszego i najbardziej dynamicznego z nich.

model waga 9US drop cena
Asics Gel-Nimbus 19 315 g 10 mm 759 zł
Brooks Gliceryn 16
300 g 10 mm 639 zł
Adidas UltraBoost
304 g 10 mm 749 zł
Nike Zoom Vomero 14
285 g 10 mm 589 zł
Saucony Triumph ISO 4
306 g 8 mm 699 zł

Co w bucie?

Pierwsza rzecz która rzcuca się w oczy to waga. Ta linia ma to szczęście że mogłem zważyć wszystkie edycje od 2014 roku. Tak wiec Vomero 9 – 355 gramów, Vomero 10 – 329 gramów, Vomero 11 – 358 gramów, Vomero 12 – 336 gramów, Vomero 13 – 338 gramów. Natomiast najnowsze Vomero 14 w rozmiarze 12US waży 326 gramów. Spadek wagi nie jest może spektakularny ale to najlżejsze Vomero jakie miałem w rękach. Lżejsze czyli… szybsze?!

Nike Zoom Vomero 14 - amortyzacja

Zmiany dotknęły w tym przypadku niemal każdego elementu buta. Przede wszystkim amortyzacja. Dotychczas maksymalna amortyzacja w Vomero realizowane była przez dwie poduszki gazowe – jedna pod piętą, druga pod śródstopiem. Opakowane to wszystko było pianką Cushlon.

W Vomero 14 wszystko się zmieniło. Zamiast dwóch poduszek mamy jedną, na wzór tej w Pegasusie. Poduszka gazowa ciągnie się pod niemal całą długością stopy. Od pięty aż po rejon śródstopia. Sama w sobie jest elementem bardziej sprężystym niż pianka i daje trochę inne odczucia niż poprzednie rozwiązanie. Jedno tylko się nie zmieniło – jest bardzo miękko!

Nike Zoom Vomero 14 - wyprofilowanie

Wraz ze zmianą dwóch poduszek na jedną dużą zmieniło się też jej opakowanie. W poprzednikach była to pianka Cushlon. W Vomero 14 jest to pianka React – lżejsza i bardziej sprężysta od poprzednio stosowanego Cushlona. Całościowo można spodziewać się zarówno bardzo dużej amortyzacji (taka powinna być) oraz dosyć sprężystego i dynamicznego charakteru. Tym samym Vomero zyskuje więcej uniwersalności.

Znaczącą zmianą jest też sam kształt podeszwy. Podobnie jak w Pegasusach, które czerpią z wyścigowych Vaporfly’ów także tutaj mamy zaznaczony czub z tyłu podeszwy. Podeszwa w części piętowej zrobiła się też minimalnie węższa. Może to dawać trochę mniejszą stabilność w części piętowej. Ale nie musi. Czas pokaże.

Nike Zoom Vomero 14 - tyłem

Bieżnik jak przystało na „asfaltowca” – typowo asfaltowy, niezbyt głęboki. Zbudowany z dwóch głównych panelów twardszej gumy z bruzdą po środku. Zielony element to najbardziej wytrzymała mieszanka gumy. Znajduje się w miejscu gdzie pięta ma pierwszy i największy kontakt z podłożem. Natomiast linia pośrodku ma prowadzić buta i pomagać w jego przetoczeniu. Przy okazji też go trochę odchudza (gram do grama i waga spada).

Taki bieżnik sprawdzi się przede wszystkim na twardych nawierzchniach jak asfalt, kostka czy ubite ziemne drogi.

Nike Zoom Vomero 14 - bieżnik

Cholewka przede wszystkim, nie mogło być inaczej, bezszwowo wykonana. Tradycyjnie mamy dwie warstwy siatki. Jedną bardziej ponacinaną na zewnątrz. Drugą jednolitą w środku. Charakterystyczny jest też system flywire. To te cienkie żyłki biegnące od podstawy buta do okolic sznurowadeł. Wraz z wzmocnieniem znajdującymi się w bocznych częściach cholewki trzymają stopę i poprawiają dopasowanie buta.

Ten całkiem dobrze otula stopę choć z przodu nadal mam całkiem sporo miejsca. Nie jestem pewny czy będę go teraz jednym tchem polecał wraz z innymi szerokimi butami, ale nadal widać pewne rozgraniczenie. Pegasus jest nieco węższy. Vomero – szerszy.

Nike Zoom Vomero 14 - cholewka

Ciekawą rzecz widać w zapiętku. Rzuca się w oczy, że jest podniesiony i wygięty z zewnątrz w szpic. Ale nie o to chodzi. Najciekawsze jest jego wnętrze. W miejscu gdzie w niemal każdych innych butach jest jednolity miękki kołnierz wokół pięty tutaj mamy… poduszeczki. Wyściółka zapiętka została tak ukształtowana, że tworzy cztery jakby poduszeczki otulające piętę dookoła. Sprawia to miłe wrażenie. Jak się sprawdzi w dłuższej perspektywie? Zobaczymy.

Nike Zoom Vomero 14 - zapiętek

Podsumowanie

PLUSY MINUSY
  • bardzo dobra amortyzacja,
  • lekki jak na but o tak dużej amortyzacji,
  • najlżejszy Vomero od 2014 roku,
  • bezszwowa cholewka ze zintegrowanym językiem,
  • większa sprężystość.
  • wysoka cena.
REKLAMA

2 myśli na temat “Nike Zoom Vomero 14 – Pegasus na sterydach

  • 04.01.2019 o 09:05
    Permalink

    Jeżeli Pegasusy są zbyt ciasne, to jest też szersza opcja 2E.

    Odpowiedz
  • 27.03.2019 o 11:47
    Permalink

    Witam,
    pytanie dot. amortyzacji: czy można z nią… przesadzić?
    Kontekst: za 20 dni pierwszy półmaraton, biegam od ok. 8 miesięcy, asfalt i inne twarde nawierzchnie, waga 78kg. W najbliższym czasie raczej nie będę przekraczał bariery 21km, prędzej szlifowanie dystansów 5-20km i inne półmaratony.
    Pegasus jest dla mnie za wąski, a nie miałem szansy znaleźć do przymiarki szerszych wersji. Vomero 13 wydawał się bardzo przyjemny, wersję 14 będę miał na nodze w najbliższych dniach. Mam Brooks Ghost 11 jako alternatywę.
    Będę wdzięczny za opinie co do amortyzacji Vomero. Pozdrawiam

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *