Nike Running – przegląd butów do biegania

Nike ma w swojej ofercie całą masę różnych modeli. Od tych dobrze amortyzowanych opartych na poduszkach gazowych Zoom, poprzez miękkie ale bardziej dynamiczne z serii Lunar aż po trenówki i buty startowe. Znalazło się tu nawet miejsce dla AirMaxów.

REKLAMA
Nike jest trochę bardziej pogmatwane niż większość innych biegowych marek. Bo z jednej strony mamy tradycyjny podział na treningowe neutralne, stabilizujące, terenowe… etc. Z drugiej Nike korzysta przede wszystkim z dwóch wiodących rozwiązań jeśli chodzi o podeszwy butów – Nike Zoom i Lunarlon. Dobrze oddaje to grafika, którą to znalazłem w materiałach produktowych Nike:

Nike Running - buty do biegania - infografika

Jak widać z jednej strony mamy główne linie Nike czyli Free, Zoom, Luna i AirMax. Z drugiej bardziej klasyczny podział na buty naturalne, neutralne, stabilizujące, terenowe i startowe.

Najpierw przyjrzyjmy się temu co u góry:

Free – linia do biegania naturalnego czy też minimalistycznego. Buty mocno odchudzone z amortyzacji i stabilizacji. Im niższa liczba tym większy poziom minimalizmu i niższy drop, czyli różnica między piętą a palcami.

Zoom – linia butów opartych na technologii poduszek gazowych nazwanych właśnie Nike Zoom. Poduszki to takie elementy wielkości pudełka zapałek (ale bardziej od nich płaskie) wypełnione gazem i wbudowane w piankę. Znajdują się w zależności od modelu, czy to pod piętą, czy pod śródstopiem, czy w obydwu tych miejscach.

Lunar – linia butów opartych na piance Lunarlon. Pianka ta występuje w kilku gęstościach i w zależności od tego jak te pianki w podeszwie zostaną ułożone mamy podeszwę o rożnej specyfice – czy to neutralną czy stabilizującą.

AirMax – tak, linia AirMax też znajduje się w segmencie Nike Running. Aczkolwiek dla mnie to taka ciekawostka, bo nie uznaję AirMaxów za buty stricte biegowe.

Natomiast z boku mamy:

Free – te same Free o których pisałem wyżej czyli buty minimalistyczne. Z małą i bardzo małą amortyzacją, bez dodatkowych usztywnień i stabilizacji stopy. Buty w których powinno się świadomie biegać ze śródstopia.

Neutralne – buty treningowe dla osób o stopie neutralnej – takich jest większość. Generalnie jeśli nie miałeś nigdy badanej stopy pod kątem jej typu (supinacja, neutralna, nadmiernie pronująca) to wybieraj buty neutralne.

Stabilizacja – buty treningowe dla osób ze stopą, która w kostce nadmiernie ucieka do środka. Wtedy mówimy o nadmiernej probacji i wtedy potrzebujesz butów, które tą nadmierną pronację będą ograniczać. Tak właśnie działają buty stabilizujące.

Terenowe – buty do biegania w terenie, po lesie, bezdrożach, błocie, kamieniach, terenowych szlakach. Buty terenowe mają też mniejszą amortyzację niż buty treningowe (neutralne i stabilizujące).

Startowe – buty do szybkiego biegania. Bardzo lekkie i dynamiczne, ale mniej amortyzowane od treningowych. Tak naprawdę ich walory odczują tylko ci najszybsi, biegający 10 km poniżej 40 minut. Jeśli jesteś wolniejszy możesz spokojnie startować w butach treningowych.

A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat typów butów to zapraszam do mojego wcześniejszego tekstu.

Minimalistyczne, czyli Nike Free

Nike Free 5.0

Chyba najczęściej spotykane Nike Free. But dla mnie nieco dziwny i nie mogłem się do niego przekonać. Niemniej jednak na pewno bardzo wygodny. Dla kogoś kto chciałby świadomie zacząć zabawę z bieganiem na śródstopiu – OK.

Pięta: 21 mm, Palce: 13 mm, Drop 8 mm,
Waga: 235 g mężczyźni, 192 g kobiety;

Nike Free 5.0+
Nike Free 5.0+

Nike Free 4.0 Flyknit

Krok dalej w kierunku minimalizmu. W stosunku do 5.0 mniej pianki pod podeszwą. Mniejszy drop. Dodatkowo w najnowszych Free występuje cholewka typu Flyknit zachowująca się jak skarpeta.

Pięta: 19 mm, Palce: 13 mm, Drop 6 mm,
Waga: 218 g mężczyźni, 178 g kobiety;

Nike Free 3.0 Flyknit

Trzeci najniższy stopień w linii Free. W stosunku do 4.0 mniej pianki pod podeszwą i mniejszy drop. Również z cholewka typu Flyknit i w tym przypadku but jest w zasadzie skarpetą, bo pozbawiony jest języka a kończy się delikatnym ściągaczem. Sznurówki służa bardziej jako dekoracja.

Pięta: 17 mm, Palce: 13 mm, Drop 4 mm,
Waga: 198 g mężczyźni, 164 g kobiety;

Treningowe, czyli Nike Zoom

Nike Zoom Vomero

But z największą amortyzacją dla stopy neutralnej. Stosunkowo szeroki. Poduszki gazowe, odpowiadające za amortyzację znajdują się i z tyłu i z przodu podeszwy buta. Z racji bardzo dużej amortyzacji też jeden z najcięższych modeli Nike.

Pięta: 24 mm, Palce: 13 mm, Drop 11 mm,
Waga: 337 g mężczyźni, 260 g kobiety;

Nike Vomero 9 - odbicie
Nike Zoom Vomero 9

Nike Zoom Pegasus

Klasyka Nike. But o dużej amortyzacji dla stopy neutralnej. Amortyzacja oparta o poduszkę gazową znajdującą się pod piętą. But który aktualnie jest produkowany już w 31 edycji i nic nie wskazuje by było widać koniec. But bardzo często kupowany i bardzo uniwersalny. Jeśli nie wiesz od jakiego modelu zacząć bieganie w Nike polecam Pegasusa. Dla mnie to taki defaultowy but.

Pięta: 22 mm, Palce: 12 mm, Drop 10 mm,
Waga: 311 g mężczyźni, 252 g kobiety;

Nike Zoom Pegasus 31
Nike Zoom Pegasus 31

Nike Zoom Elite

Szybsza wersja Pegasusa. But od Pegasusa lżejszy i z inaczej rozwiązaną amortyzacją. W Pegasusue poduszka gazowa znajdowała się z tyłu pod piętą. W Elite znajduje się z przodu pod śródstopiem. Do tego drop, czyli różnica między pięta a palcami w Elite też został nieco obniżony i wynosi 8 mm.

Pięta: 20 mm, Palce: 12 mm, Drop 8 mm,
Waga: 283 g mężczyźni, 232 g kobiety;

Nike Zoom Structure

Jeden z dwóch butów dla stopu nadmiernie pronującej opartych na Nike Zoom. Dobrze amortyzowany. Pod kątem amortyzacji porównywalny z Pegasusem, aczkolwiek jest między nimi kilka różnic. W Structure poduszka gazowa znajduje się z przodu pod śródstopiem. Z tyłu od wewnętrznej strony jest natomiast element stabilizujący dla nadpronatorów.

Pięta: 20 mm, Palce: 10 mm, Drop 10 mm,
Waga: 314 g mężczyźni, 256 g kobiety;

Nike Zoom Structure+ 16 Shield - widok ogólny
Nike Zoom Structure+ 16 Shield

Nike Zoom Fly

Drugi but dla stopy nadmiernie pronującej na Nike Zoom. Z umiarkowaną amortyzacją i umiarkowaną stabilizacją. Bardzo lekki jak na but treningowy przez co Zoom Fly’owi dużo bliżej do buta treningowo-startowego niż do treningowego.

Pięta: 20 mm, Palce: 12 mm, Drop 8 mm,
Waga: 252 g mężczyźni, 212 g kobiety;

Treningowe, czyli Nike Lunar

Nike Lunareclipse

Najlepiej amortyzowany but dla stopy nadmiernie pronującej. Relatywnie ciężki ale jest też to but dla najcięższych biegaczy. Podeszwa złożona jest z dwóch rodzajów pianki Lunarlon. Ta gęstsza znajduje się od wewnątrz i dzięki temu stabilizuję nadpronację.

Pięta: 24 mm, Palce: 12 mm, Drop 12 mm,
Waga: 323 g mężczyźni, 269 g kobiety;

Nike Lunarglide

Drugi but na piance Lunarlon. Z dobrą (ale mniejszą niż Lunareclipse) amortyzacją i podobnie rozwiązaną stabilizacją. Na infografice ustawiony jest na tym samym poziomie co Zoom Structure, ale w praktyce stabilizacja w Zoom Structure 18 jest mocniej wyczuwalna. Lunarglide to natomiast jeden z tych butów który ma na tyle słabą i dynamiczną stabilizację, że może być używany zarówno przez osoby ze stopą neutralną jak i lekko nadpronującą.

Pięta: 22 mm, Palce: 12 mm, Drop 10 mm,
Waga: 272 g mężczyźni, 223 g kobiety;

Nike LunarGlide+ 5 - widok_ogólny
Nike LunarGlide 5

Nike Flyknit Lunar

But treningowo-startowy dla stopy neutralnej. Tutaj pianki Lunarlon ułożone są jedna na drugiej. Do tego dołożona jest flyknitowa cholewka. To but z którym ciężko mi ocenić i się jednoznacznie z nim zidentywfikować. Bo pierwszą jego generację uwielbiam i do tej pory w niej biegam podczas maratonów. Natomiast drugą uważam, że Nike zepsuł i teraz używam jej tylko do chodzenia.

Pięta: 22 mm, Palce: 12 mm, Drop 10 mm,
Waga: 249 g mężczyźni, 198 g kobiety;

Nike Flyknit Lunar 1+ w tle pałac Ditrricha #3
Nike Flyknit Lunar 1

Nike Lunar Trainer

Lżejsza odmiana Flyknit Lunar. Z mniejszą amortyzacją i niższym dropem. Bez Flyknitowej cholewki. Jeden z dwóch butów Nike z tego zestawienia którego nigdy w ręku nie miałem.

Pięta: 18 mm, Palce: 14 mm, Drop 4 mm,
Waga: 252 g mężczyźni, 206 g kobiety;

Terenowe, czyli Wildhorse i Terra Kiger

Nike Zoom Wildhorse

Jeden z dwóch bliźniaczych butów do biegania w terenie Nike. Amortyzacja oparta o poduszkę gazową pod piętą aczkolwiek w odczuciu tej poduszki pod piętą kompletnie nie czuć. Wildhorse to ten lepiej zabudowany z dwójki butów terenowych. W praktyce bardzo podobny do Terra Kiger.

Wildhorse występuje też w wersji z GoteTexem.

Pięta: 14 mm, Palce: 10 mm, Drop 4 mm,
Waga: 272 g mężczyźni, 221 g kobiety;

Nike Zoom Terra Kiger

Bliźniak Wildhorse. Lżejszy i mniej zabudowany od Wildhorse. Również z poduszką gazową pod pietą i niskim 4 mm dropem. Biegając w nich mam wrażenie jakbym w domowych kapciach wyszedł do lasu… Takie naturalne…

Pięta: 14 mm, Palce: 10 mm, Drop 4 mm,
Waga: 243 g mężczyźni, 209 g kobiety;

Nike Zoom Terra Kiger 2 - bokiem
Nike Zoom Terra Kiger 2

Startowe, czyli wszystko po trochu

Nike Zoom Streak

Jedna z najczęściej widywanych startówek Nike. Z poduszką gazową z tyłu. O (jak na startówkę) sporej amortyzacji. Przeznaczona na długie starty typu półmaraton czy maraton. Zoom Streaki to jedne z niewielu butów gdzie nie ma rozgraniczenia na buty męskie i damskie.

Pięta: 20 mm, Palce: 10 mm, Drop 10 mm,
Waga: 195 g;

Nike Lunar Tempo

But którego w infografice nie ma, bo dopiero co pojawił się w ofercie Nike. Alternatywa dla Zoom Streaka jako startówka na długie dystanse typu maraton i półmaraton. O podobnej wadze aczkolwiek o podeszwie z zupełnie innej pianki – Lunarlonu.

Pięta: 26 mm, Palce: 18 mm, Drop 8 mm,
Waga: 192 g;

Nike Lunar Tempo

Nike Lunaracer

Model który chyba wypadnie z obiegu i (ubiegłoroczny) Lunaracer 3 będzie ostatnią jego edycją. Podobny do Lunar Tempo, też na podeszwie z pianki Lunarlon, ale z mniejszą amortyzacją. Raczej też na krótsze dystanse – 5 i 10 km.

Pięta: 17 mm, Palce: 10 mm, Drop 7 mm,
Waga: 201 g mężczyźni, 164 g kobiety;

Nike Flyknit Racer

Kolejna wariacja na temat Flyknita. Tym razem w wydaniu startowym. Na podeszwie Nike Zoom z poduszką gazową z przodu pod śródstopiem. Drugi z butów tego zestawienia którego nie widziałem na żywo.

Pięta: 24 mm, Palce: 14 mm, Drop 10 mm,
Waga: 221 g mężczyźni, 182 g kobiety;

Nike Zoom Streak LT

Rasowa startówka na krótkie i bardzo krótkie dystanse, której nie czuć w ogóle na stopie. Bardzo mała amortyzacja, ale dobra dynamika i bardzo niska waga. W Streakach LT pod piętą znaleźć można poduszkę gazową, ale but jest przede wszystkim dynamiczny a nie miękki.

Pięta: 19 mm, Palce: 13 mm, Drop 9 mm,
Waga: 218 g mężczyźni, 178 g kobiety;

Nike Zoom Streak LT 2
Nike Zoom Streak LT 2

I na tym koniec. O AirMaxach nie będę pisał, bo tej linii dużo bliżej do lifestyle niż do butów do biegania. I niech tak zostanie.

REKLAMA

Skomentowali

  • Ania
    09.07.2015 at 09:44
    Permalink

    Czy Pegasus nadaje się do biegania po lesie? U mnie większość treningów stanowi właśnie las. Po asfalcie biegam niedużo. A nie chciałabym kupować dwóch par butów.

    Odpowiedz
  • Adam
    29.09.2015 at 22:54
    Permalink

    Elite jako szybsza wersja Pegasusa mnie nie przekonuje. Może i ma lepszą konstrukcję pod kątem szybkiego biegania, ale jest w nim coś dziwnego. Pegasusa lubię i latam w nim nawet szybkie treningi ale chciałem spróbować Elite. Poprzednia wersja Elite 7 w sklepie mnie nie przekonała. Tą nową mierzyłem i jest podobnie. Oba kompletnie inaczej układają się na stopie i nie porównałbym ich do Pegasusa.

    Odpowiedz
  • Karolina
    09.04.2016 at 09:49
    Permalink

    Witam. Długo szukam butów biegowych, jednak nie mogę się zdecydować. Jestem po operacji kolana i wracam do biegów. Czy pegasus 32 to dobra opcja(martwi mnie stopień amortyzacji)? A może polecilby mi Pan buty z umierkowaną amortyzacja, które umozliwilyby ćwiczenia głębokich mięśni?
    Z góry dziękuję za pomoc!:)

    Odpowiedz
  • Magda
    11.04.2016 at 18:52
    Permalink

    Twój artykuł wiele mi rozjaśnił. Naprawdę bardzo przydatny przy wyborze butów biegowych, dzięki!!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *