Najważniejesze technologie w butach Asics – o co w nich chodzi?

Lista technologii zastosowanych w butach do biegania Asics jest długa. Tak długa, że niektóre z nich są znane tylko największym specom z marki Asics. Tutaj natomiast przedstawiam te najważniejsze i najczęściej spotykane. O co w nich chodzi?

REKLAMA

Amortyzacja czyli pianki i żel

EVA – czyli po prostu pianka EVA będąca kopolimerem etylenu i octanu winylu. W takiej niezmodyfikowanej postaci stosowana jest w podeszwach najprostszych modelach butów. Odpowiada za amortyzację.

SpEVA – modyfikacja pianki EVA o lepszych właściwościach amortyzujących. Występuje w trzech wersjach 45 (najbardziej miękkiej), 55 (pośredniej) i 65 (najsztywniejszej i najbardziej stabilnej).

Asics Gel-Stratus 2 - SpEVA

SOLYTE – kolejna odmiana standardowej pianki EVA. To czym się wyróżnia od pozostałych pianek to niższa waga. Podobnie jak SpEVA występuje w trzech wersjach 45 (miękkiej), 55 (pośredniej) i 65 (najsztywniejsze).

FlyteFoam – pianka z dodatkiem włókien organicznych. O 55% lżejsza od pianki EVA oraz o 33% lżejsza od pianki SOLYTE.

GEL – najlepszy materiał amortyzujący stosowany w butach Asics. Żelowe elementy stosowane są w punktach gdzie potrzebna jest najlepsza amortyzacja. Można je znaleźć pod piętą lub pod śródstopiem. Wielkość elementów zależy od modelu buta i ilości zastosowanej w nim amortyzacji.

Asics Gel-Kayano 22 - pięta

FuzeGel – materiał, który jest mieszanką pianki i GELu.

Co jeszcze w podeszwie?

FluidRide – nie tyle technologia co rozwiązanie polegające na układaniu warstw materiałów amortyzujących jedna na drugiej. I tak na przykład w Cumulusie 18 najwyżej mamy piankę SpEVA, niżej SOLYTE a pomiędzy nimi wstawki z materiału GEL. To właśnie ta warstwowa, kanapkowa struktura FluidRide. Może się ona zmieniać w ten sposób, że GEL występuje w innych miejscach albo poszczególne warstwy wykonane są z różnych pianek.

Asics Gel-Cumulus 18 - FluidRide

I.G.S. (Impact Guidance System) – to nie system a oznaczenie stopnia zaawansowania buta. I.G.S. oznacza, że w bucie znajdziemy wszystkie (lub niemal wszystkie) systemy amortyzujące i stabilizujące stopę. To taki znak. Jak jest I.G.S. to znaczy że technicznie w bucie jest wszystko.

Stabilność, kontrola i stabilizacja

Trusstic – czyli dodatkowy sztywny mostek w połowie długości podeszwy buta. Ogranicza ruchy skrętne buta i wraz z Duomaxem ogranicza nadmierną pronację. Występuje w wielu odmianach.

  • Mediales Trusstic – czyli w wersji „połówkowej” jak np. w DynaFlyte.
  • Guidance Trusstic Neutral – czyli klasycznej znajdującej się na całej szerokości buta. Ten typ występuje przede wszystkim w butach neutralnych jak Gel-Pulse, Gel-Cumulus, czy Gel-Nimbus.
  • Guidance Trusstic Structured – czyli stabilizującej, którą jest najsztywniejszą wersją mostka Trusstic. Ten rodzaj występuje przede wszystkim w butach stabilizujących jak GT-1000, GT-2000, czy Gel-Kayano.

Asics Gel-Kayano 23 - Trusstic

Duomax – technologia stabilizacji nadpronacji w butach Asics. Ma postać sztywniejszego, twardszego elementu znajdującego się po przyśrodkowej stronie podeszwy buta. Przez swoją sztywność ma zapobiegać nadmiernemu przekoślawianiu stóp do środka.

Dynamic Duomax – druga technologia stabilizacji nadmiernej pronacji. Trochę bardziej elastyczna (dynamiczna) i nie tak mocno ingerująca w ruch stopy.

Asics Gel-Surveyor 4 - Dynamic Duomax

Clutch Counter – dodatkowy zewnętrzny zapiętek dający jeszcze lepsze trzymanie stopy. Może przyjmować różny kształt w zależności od modelu.

Bieżnik i inne przyziemne sprawy

Guidance Line – linia znajdująca się na spodzie buta mająca prowadzić ruch stopy od pięty do palców.

Asics Gel-Nimbus 18 - bieżnik

Rock Protection Plate – dodatkowa płytka zatopiona w podeszwie izolująca stopę od ostrych krawędzi jak skały, korzenie. Stosowana w butach terenowych.

AHAR – guma węglowa stosowana do wykończenia a raczej wykonania zewnętrznego bieżnika buta.

Asics Gel-Cumulus 18 - bieżnik detal

AHAR+ – guma węglowa AHAR wypełniona pęcherzykami powietrza. AHAR z plusem jest trochę lżejszy od AHAR bez plusa. Często jest też tak że część bieżnika wykonana jest z gumy AHAR a część AHAR +.

REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *