Hoka One One Speedgoat EVO – szybciej, lżej i z kevlarową cholewką

Właściwie każdy kto miał styczność z Hoką miał styczność ze Speedgoatem. To obok Cliftona i Challengera jeden z trzech filarów tej marki. Speedgoat jest w tej trójce najbardziej terenowym filarem. I właśnie ten terenowy filar dorobił się nieco szybszej, lżejszej i bardziej zaawansowanej wersji czyli EVO.

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – bardzo duża
6/7
 
 
▪ stabilizacja – duża
5/7
 
 
▪ elastyczność – bardzo mała
2/7
 
 
▪ waga rozmiaru 12US – 326 g
316 g
 
 
▪ spadek pięta-palce – 4 mm
4 mm
 
 
▪ cena katalogowa – 729 zł
729 zł
 
 
 

Przeznaczenie

Speedgoat EVO tak samo jak „zwykły” Speedgoat jest butem do biegania w trudnym terenie. W szczególności tym pokrytym kamieniami, skałami ale też ziemią. Nie boi się też krótkich odcinków asfaltowych dobiegów. Właściwie jedyne miejsce gdzie jego użyteczność będzie mniejsza jest błocko. Z racji bardzo dużej amortyzacji jest to też but do bardzo długich biegów. Nawet takich wyrażonych trzema cyframi.

Hoka One One Speedgoat EVO

Hoka – co dla kogo?

Speedgoat EVO w hierarchii butów Hoka stoi na tej samej półce co Speedgoat. Pod kątem ilości amortyzacji i przeznaczenia jest to ta sama klasa butów.

  ASFALT TEREN
NEUTRAL STABILIZACJA  
największa amortyzacja Bondi Gaviota Mafate
bardzo duża amortyzacja Clifton Arahi Challenger
Speedgoat
duża amortyzacja Hupana   Torrent

Alternatywy

Podobnie jest także z alternatywami. To co może być alternatywą dla Speedgoata jest alternatywą dla Speedgoata EVO. Mamy więc tutaj zarówno Olympusa jak i Calderę.

model waga 9US drop cena
Altra Olympus 3.0
303 g 0 mm 659 zł
Brooks Caldera 3 264 g 4 mm 499 zł
Hoka One One Speedgoat 3 292 g 4 mm 599 zł
Hoka One One Speedgoat EVO 281 g 4 mm 729 zł

Co w bucie?

Jeśli porównujemy Speedgoata EVO do Speedgoata 3 to różnice i to dosyć duże mamy w cholewce.

Przede wszystkim cholewka wykonana jest z innego materiału niż ta w Speedgoatach. Materiał ten zwie się MATRYX. Ma postać niezwykle cienkiej siatki co widać jak tylko spojrzy się na buta pod światło. Widać jej fakturę. Widać grubsze włókna biegnące wzdłuż. Widać cieńsze biegnące w poprzek. Ten efekt widać przede wszystkim w przedniej części buta gdzie nie mamy pod spodem drugiej warstwy materiału. Im bliżej pięty tym wzmocnień cholewki jest więcej i choć na zewnątrz materiał jest dokładnie ten sam to przez wzmocnienia i dodatkową warstwę materiału cholewka jest już grubsza.

Hoka One One Speedgoat EVO - toebox

Po drugie. Materiał ten choć cienki to jest odpowiednio wzmocniony. We włóknach jest dodatek kevlaru a sama struktura ma działać tak że z jednej strony przepuszcza powietrze i wilgoć a z drugiej nie pozwala na przenikanie ziarenek piasku do środka. Takie są pierwsze spostrzeżenia. Natomiast jeśli ktoś z Was miał okazję testować tego buta dłużej i ma swoje praktyczne spostrzeżenia to dajcie znać w komentarzach. Jestem ciekaw.

Hoka One One Speedgoat EVO - cholewka

Po trzecie i co najbardziej zaskakujące kształt cholewki jest nieco inny. Osoby znające Speedgoata mogą być zaskoczone… szerokością. Myślę, że to wypadkowa innego, bardziej elastycznego materiału i samego kształtu buta. Fakt, jest natomiast taki że jeśli ktoś skreślał Speedgoata z powodu jego szerokości to warto aby spróbował Speedgoata EVO. Jest nieco szerszy.

Hoka One One Speedgoat EVO - góra

Wykończenie całej cholewki jest bardziej niż dobre. Oczywiście w większości bezszwowe i komfortowe. W środku jest jakby trochę mniej gąbek i wypełnień co w klasycznym Speedgoat, ale dzięki temu but w terenie nabierze też mniej wody. Klasycznie najwięcej gąbek jest w zapiętku który poza tym jest dosyć sztywny i wraz z konstrukcją podeszwy solidnie trzyma piętę.

Hoka One One Speedgoat EVO - tyłem

Odchudzenie cholewki widać też na wadze. Według materiałów producenta gdzie najczęściej podawana jest waga buta w rozmiarze 9US Speedgoat EVO jest od Speegoata 3 o 11 gramów lżejszy. Co ciekawe ważąc buty w rozmiarze 12US różnica ta jest niemal identyczna. Speedgoat 3 waży 326 gramów. Speedgoat EVO waży 316 gramów. Jest więc o 10 gram lżejszy.

Hoka One One Speedgoat EVO - bokiem

Generalnie zmian w cholewce jest tyle, że polecam przymierzyć Speedgoata EVO przede wszystkim tym którym w normalnym Speedgoacie „coś” nie pasuje. Zupełnie inna cholewka to zupełnie inne dopasowanie. Natomiast podeszwa i jej parametry zostały bez zmian.

Podstawa bez zmian

Porównując Speedgoata EVO i Speedgoata 3 nie zmieniło się nic w podeszwie buta. Mamy tu więc charakterystycznie przerośniętą podeszwę. W przypadku męskich butów mamy tutaj 32 mm z tyłu i 28 mm z przodu. Damskie buty mają nieco niższą podeszwę o wysokości 30 mm z tyłu i 26 mm z przodu. Niezależnie o butach dla jakiej płci mówimy drop pozostaje na niskim 4 mm poziomie.

Hoka One One Speedgoat EVO - amortyzacja

Niezależnie też o których mówimy to Speedgoat zapewnia zdecydowanie więcej amortyzacji niż większość butów terenowych. Klasycznie dla Hoki jest też to, że podeszwa z zewnątrz wydaje się jeszcze wyższa niż jest pod stopą. To zasługa podniesionych brzegów podeszwy zwanych FootFrame co tworzy stabilną platformę dla stopy nawet przy tak dużej amortyzacji. Klasyczne jest też wyprofilowanie podeszwy w nieco łódkowaty kształt co zapewnia płynne przetoczenie od pięty do palców. To też ma swoją nazwę – Meta Rocker.

Hoka One One Speedgoat EVO - Vibram Mega-Grip

U podstaw mamy znajomy bieżnik Vibram Mega-Grip. Umiarkowanie agresywny i przeznaczony przede wszystkim na twardy trail oraz na skały, kamienie. W takich warunkach będzie spisywał się najlepiej. Gorzej będzie w błocie gdzie może trochę „jechać” i gdzie będzie brakować milimetrów jeśli chodzi o wysokość kołków i głębokość bieżnika. Ale wtedy warto rozejrzeć się za Mafate Speed.

Hoka One One Speedgoat EVO - bieżnik

Wszystko to jest znane z klasycznego Speedgoata i ma jeden cel. Zapewnienie maksymalnego komfortu nawet podczas najdłuższych górskich biegów ultra. A skoro but ten da radę podczas górskiej sto pięćdziesiątki to da radę sobie też na krótszym dystansie.

Podsumowanie

PLUSY MINUSY
  • bardzo dobra amortyzacja,
  • wyprofilowanie pomagające w przetaczaniu stopy,
  • drop obniżony do 4 mm,
  • niska waga jak na buta o takiej amortyzacji / lżejszy od Speedgoat o ok 10 gramów,
  • szersza cholewka niż w Speedgoat 3,
  • przyczepny bieżnik Vibram Megagrip.
  • wysoka cena – 729 złotych.
REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *