Ciekawostki – skąd się wzięły nazwy i logotypy marek biegowych?

Asics, Nike, Altra, Saucony… niemal każda z nazw i stojących za nim logotypów ma jakąś większą lub mniejszą historię. Jedne są bardziej znane, inne trochę mniej. Dziś postaram się zebrać je wszystkie razem.

REKLAMA

Asics

Zacznijmy od jednego z najbardziej znanego akronimu w branży biegowej. Nazwa ASICS jest złączeniem pierwszych liter od słów „Anima Sana In Corpore Sano„. Ta łacińska sentencja oznacza „W zdrowym ciele zdrowy duch” i powstała w 1977 roku, kiedy Onitsuka przekształcała się w Asics.

Charakterystyczne paski na cholewce układające się na pozór w literę „A” to nawiązanie do tygrysich pasków i butów Onitsuka Tiger.

Asics MetaRide - detal

Nike

Nie byłoby Nike gdyby nie Asics. Nike założył Bill Bowerman i Phil Knight – dystrybutorzy marki Onitsuka (późniejszy Asics) na terenie Stanów Zjednoczonych. Z czasem pod marką Blue Ribbon zaczęli produkować własne buty i jedna z pierwszych kolekcji nazywała się… Nike. Kilka lat później Nike stało się nazwą całej marki.

Swoosh czyli znana dziś na całym świecie łyżwa, symbolizująca skrzydło bogini zwycięstwa Nike, została zaprojektowana za 35 dolarów. Ile ten znak warty jest dziś?! Koszmarnie dużo!!

Adidas

W tym przypadku nazwa marki pochodzi od Adolfa „Adiego” Dasslera. Trzy pierwsze litery imienia i trzy pierwsze litery nazwiska tworzą nazwę Adidas.

Trzy paski powstały natomiast na drodze ewolucji. W latach 30, 40 czy 50 ubiegłego wieku takimi paskami wzmacniano konstrukcję butów. Robił tak nie tylko Adidas. Ale to właśnie Adidas zrobił z trzech pasków swój znak rozpoznawczy, a następnie przekuł je w ponadczasowe logo.

Adidas SolarBoost - Detal

Puma

Jeśli Adidas to i Puma, która została założona w 1948 przez Rudolfa Dasslera – brata Adolfa, który odszedł z Adidasa. Tak jak brat nazwał najpierw swoją firmę od początkowych liter swojego imienia i nazwiska – Ruda. To nie był najlepszy pomysł i firma szybko zmieniła nazwę na bardziej agresywną i międzynarodową Pumę.

Dopiero wiele lat później w 1979 roku w logo Pumy pojawiła się najbardziej oczywista rzecz pod słońcem, czyli skacząca puma.

Saucony

Nazwa Saucony pochodzi od rzeki Saucony Creek w Pensylwanii. Nad tą rzeką pod koniec XIX wieku czterech amerykańskich przedsiębiorców założyło fabrykę produkującą buty. Od tej rzeki wzięła nazwę cała firma.

Rzeka stworzyła też logo. Wijąca się szeroka „eska” to nurt rzeki, a trzy kropki na jej środku to trzy kamienie leżące w jej nurcie.

Saucony Jazz 21 - cholewka

New Balance

New Balance nazwę zawdzięcza… kurom. Na początku XX wieku niejaki William J. Riley zauważył, że kury zachowują równowagę (balans) dzięki trzem punktom podparcia. Riley zaadaptował to rozwiązanie produkując najpierw wkładki do butów a potem same buty. Tak powstał Nowy Balans… o przepraszam New Balance.

A logo? No cóż! Stylizowane pierwsze litery dwuczłonowej nazwy zawsze wyglądają dobrze.

Mizuno

Podobnie jak Adidasa i Pumę założyli bracia Dassler tak Mizuno założone zostało przez braci Mizuno – Rihachiego oraz Rizo.

Logo Mizuno posiada chyba najwięcej podtekstów i ukrytych znaczeń. Powstawało kilka lat i nosi nazwę RunBird – symbolizując z jednej strony sport czyli bieganie. Z drugiej nawiązuje do ptaka mającego w kulturze Japonii wiele symbolicznych znaczeń. Z jeszcze innej strony inspiracją do jego powstania w takiej a nie innej formie były przecinające się orbity (w tym przypadku trzech) planet.

Mizuno Wave Shadow 2 - cholewka

Brooks

Podobnie jak Mizuno także Brooks wziął swoją nazwę od nazwiska założyciela. W tym przypadku od Johna Brooksa Goldenberga, który w 1914 założył markę.

Mało natomiast wiadomo o logo marki. Kanciasty grot, z którego potem wyewoluowało logo pojawił się na butach w latach 70. Z czasem przestał być kanciasty i przekształcił się w smukły logotyp który znamy dziś.

Under Armour

Aby zrozumieć historię nazwy trzeba cofnąć się do początków firmy. Założył ją Kevin Plank – zawodnik futbolu amerykańskiego, który generalnie nie był zadowolony z ówcześnie stosowanej odzieży sportowej. Stworzył więc swoją. Stąd już tylko chwila do nazwy. Under Armour można tłumaczyć jako „pod pancerzem”, a pierwsza odzież UA zaprojektowana była do noszenia jej pod ochraniaczami futbolowymi.

Logo to natomiast skrzyżowanie stylizowanych liter U oraz A. Nic prostszego.

Under Armour HOVR Phantom - zapietęk

Reebok

Jeśli macie już dość marek które przyjmują nazwy od nazwisk założycieli to co byście powiedzieli gdyby marka przyjęła nazwę od… antylopy. A dokładniej od pewnego gatunku południowoafrykańskiej antylopy ridboka szarego (ang. Grey Rhebok). Tak, stąd się wzięła nazwa Reebok.

Żadna z marek nie kombinowała tyle przy swoim logotypie co Reebok. Choć powstała w Stanach Zjednoczonych długo w logo posługiwała się brytyjską flagą „Union Jack”. Potem przez wiele lat logotypem były przecinające się granatowo-czerwone krzywe. Aktualny logotyp w formie delty powstał w 2014 i symbolizuje trzy aspekty – fizyczny, mentalny i społeczny uprawiania sportu.

Hoka One One

Przede wszystkim nazwę Hoka One One powinno się czytać „Hoka One One” a nie z angielskiego „Hoka Łan Łan”. Nazwa ta po maorysku oznacza „latać ponad ziemią”. Nawiązuje to przede wszystkim do głównej idei Hoki, czyli butów na bardzo wysokiej podeszwie, które unoszą biegacza nad ziemię.

Sylwetka lecącego skrzydlatego ptaka w logo tylko to potwierdza.

Hoka One One Arahi 2 - amortyzacja

Altra

Samo określenie Altra nic wielkiego nie znaczy, ale… Poprzez zerowy drop i dużą ilość miejsca na palce, Altra uczy biegaczy naturalnej pracy stopy. A co za tym idzie naturalnego biegania. Stąd też się wzięła nazwa. Od „Learn To Run” (uczyć się biegać). Niestety nazwa LTR byłaby co najmniej trudna do wymówienia. Dodano więc dwie literki A i tak powstała ALTRA.

Inov-8

Marka i nazwa ma swoje korzenie w historii jej twórcy – Wayne Edy’ego. Jego ideą było stworzenie specjalistycznych butów dla bardzo wymagających użytkowników w bardzo trudny teren. Pierwsze konstrukcje butów powstawały w firmie Innovate Associates. W 2003 roku na jej bazie narodził się Inov-8.

Inov-8 Trailtalon 290 - dopasowanie

Salomon

Nie pierwsza, ale ostatnia w tym zestawieniu firma, która nazwę wzięła od nazwiska swojego założyciela. W tym przypadku Georgesa Salomona, który założył firmę w 1947 roku.

REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *