Asics GT-2000 6 – co się zmieniło?

Dla osób już znającego linię GT-2000 aktualna ósma edycja nie powinna być zaskoczeniem. Z jednej strony mamy nową piankę w podeszwie i już w pełni bezszwową cholewkę. Z drugiej nadal jest to GT-2000, który jest połączaniem bardzo dobrej amortyzacji i stabilizacji.

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

Przeznaczenie

Asics GT-2000 to jeden z najlepiej amortyzowanych treningowych butów do biegania ze stabilizacją. Sprawdzi się w ten sposób u osób które mają stopę nadmiernie pronującą lub problemy z przekoślawianiem kostek do środka. Z racji bardzo dużej amortyzacji i typowego asfaltowego charakteru bardzo dobrze sprawdzi się w codziennym bieganiu jako jeden but do wszystkiego.

Asics GT-2000 6

Od kilku lat niezmiennie wchodzi też w skład sensacyjnej szóstki czyli sześciu głównych modeli Asicsa. Jest jednym z butów ze stabilizacją i zajmuje miejsce pomiędzy Gel-Kayano a GT-1000. Od Kayano odróżnia się trochę prostszą cholewką i nieco mniejszą amortyzacją. Natomiast w stosunku do GT-1000 jest butem lepiej amortyzowanym (ale o trochę słabszej stabilizacji).

neutralstabilizacja
największa amortyzacjaAsics Gel-NimbusAsics Gel-Kayano
bardzo duża amortyzacjaAsics Gel-CumulusAsics GT-2000
duża amortyzacjaAsics Gel-PulseAsics GT-1000

Alternatywy

Alternatyw w tej klasie butów – treningowych z bardzo dużą amortyzacją i bardzo dużą stabilizacją – jest sporo. Ciężko wskazać pomiędzy nimi znaczące różnice oprócz tych wynikające z indywidualnego dopasowania. Najlepiej po prostu zmierzyć i sprawdzić, który jak leży na stopie.

modelwaga 9USdropcena
Adidas Supernova ST320 g10 mm599 zł
Asics GT-2000 6
297 g10 mm599 zł
Brooks Adrenaline GTS 18284 g12 mm549 zł
Mizuno Wave Inspire 14292 g12 mm569 zł
Saucony Guide ISO292 g8 mm579 zł

Waga w dół!

Nie miałem okazji co prawda ważyć wszystkich dotychczasowych sześciu edycji GT-2000, ale z trzech które przeszły przez moje ręce ta jest zdecydowanie najlżejsza. Dotychczas GT-2000 w wersji trzeciej w rozmiarze 12US ważył 363 gramy, w wersji piątej 366 gramów. Obecna szósta generacja GT-2000 w rozmiarze 12US waży 350 gramów. Mniej niż poprzednicy.

Cholewka wreszcie bezszwowa!

Wspomniałem już o tym wyżej. Szósta edycja GT-2000 to pierwszy but tej linii wykończony bezszwowo. Już poprzednia edycja miała szwów zdecydowanie mniej. W edycji szóstej zniknął ten ostatni znajdujący się na czubku buta. Teraz zarówno rejon sznurowadeł jak i przód buta wykończony jest bezszwowo.

Asics GT-2000 6 - cholewka

W środku również gładko i bezszwowo. Zaglądając do wnętrza buta widać też ażurowość cholewki. Siateczka wydaje się dosyć cienka i delikatna. Będzie na pewno zapewniała dobrą cyrkulację powietrza i dobrze sprawdzi się w ciepłe dni. Pytanie tylko, jak z jej wytrzymałością w dłuższym czasie?

Dopasowanie do stopy dobre. But po założeniu siedzi na stopie dobrze, nie pływa, nie lata. Powiedziałbym, że jest raczej wąski niż szeroki. Jest komfortowo choć jak ostatnio bywa w Asicsach do codziennego biegania raczej wybrałbym większy. Kilka lat temu biegałem w Cumulusach i Nimbusach 12US czyli 29,5 cm wkładki. Miałem wtedy wystarczającą ilość miejsca w palcach nawet na długie wybiegania. Teraz 12US ma tak mały zapas w palcach, że nadaje się co najwyżej na pięciokilometrową przebieżkę po parku. Aby biegać komfortowo na długich dystansach i nie mieć problemów z palcami i paznokciami potrzebowałbym 12,5US.

Asics GT-2000 6 - tyłem

W podeszwie wreszcie FlyteFoam!

O konstrukcji podeszwy Asica pisałem już wielokrotnie, bo już od lat Asics stosuje te same rozwiązanie. Mianowicie FluidRide. Oznacza to ni mniej ni więcej tylko warstwową (kanapkową) strukturę podeszwy. Górną i dolną warstwę stanowią pianki. W przypadku GT-2000 jest to SpEVA (wyżej, bliżej stopy) i FlyteFoam (niżej, bliżej podłoża). Pianka bliżej stopy jest nieco twardsza, co poprawia stabilność stopy w bucie. Ta niżej odpowiada za amortyzację.

Asics GT-2000 6 - FlyteFoam

Niżej położony jest FlyteFoam, który po raz pierwszy pojawił się w GT-2000 i zastąpił piankę Solyte. Pod kątem technicznym jest to pianka z dodatkiem włókien organicznych i o 55% lżejsza niż standardowa EVA. Pod kątem praktycznym ma dawać amortyzację i responsywność, czyli oddawanie energii. Nie miałem okazji biegać w GT-2000, ale znam flagowy but neutralny Asics czyli Nimbus. Tam zmiana pianki na FlyteFoam sprawiła, że but stał się nieco twardszy i (choć to dalej poduszkowiec) to nie aż tak pluszowy.

W GT-2000 mam wrażenie, ze jest podobnie. Choć to but z bardzo dobrą amortyzacją, nawet dla biegaczy do 90 kilogramów to w odczuciu wydaje się butem twardszym i nieco sztywniejszym.

Asics GT-2000 6 - zapiętek

Uzupełnieniem tych dwóch pianek jest nieśmiertelny Asicsowy GEL – najlepiej amortyzowane tworzywo tej marki. Umieszczony jest pomiędzy dwoma warstwami pianek. Występuje zarówno z tyłu jak i przodu buta. Pod piętą po stronie zewnętrznej oraz pod śródstopiem w miejscu pierwszej kości śródstopia.

Stabilizacja jak zawsze solidna!

Pod kątem stabilizacji wiele się nie zmieniło od poprzedniej edycji. Podstawą stabilizacji dla stopy nadmiernie pronującej jest element po wewnętrznej stronie podeszwy który ogranicza przekoślawianie stopy do wewnątrz. Jest to element DynamicDuomax, który od bardzo podobnego systemu Duomax odróżnia się trochę delikatniejszym działaniem i wpływem na pronację. Można powiedzieć że Duomax daje mocniejszą stabilizację a zastosowany w GT-2000 DynamicDuomax stabilizację nieco słabszą.

Asics GT-2000 6 - Dynamic Duomax

Drugim elementem stabilizującym jest szeroki, solidny mostek Trusstic. Łączy przednią i tylną część buta a także jego stronę zewnętrzną i wewnętrzną. Przez swoją solidność ogranicza ruchy skrętne buta, a tym samym i całej stopy. Dzięki niemu stopa przetacza się tylko w jednym kierunku – do przodu.

Asics GT-2000 6 - Trusstic

Trzecim elementem stabilizacji jest sztywny i dobrze trzymający zapiętek. W nim nie znajdziemy obco nazwanych systemów ale podobnie jak Dynamic Duomax czy Trusstic kontroluje stopę i ogranicza jej niechciane ruchy na boki. Jest także bardzo solidny, głęboki i zapewnia bardzo dobre trzymanie.

Wszystko to nie jest niczym nowym w specyfice GT-2000. Osoby szukające maksymalnej stabilizacji i kontroli ruchu stopy nie powinny być w dalszym ciągu tym butem zawiedzione. GT-2000 trzyma stopę bardzo solidnie, bezpiecznie i nie pozwala jej na zbędne ruchy. Ma to też drugą stronę medalu, bo osoby szukające choć trochę naturalności, będą się czuły nieswojo w tak zabudowanej konstrukcji.

Bieżnik

Na sam koniec kilka słów o bieżniku. Tutaj nie ma się co wiele rozpisywać. Choć minimalnie zmieniła się jego faktura to bieżnik pozostał bez większych zmian. Typowo Asicsowy z charakterystyczną linią Guidance Line i nie dający się pomylić z niczym innym. Jego przeznaczeniem jest głównie asfalt, choć na leśnych czy szutrowych drogach również się sprawdzi całkiem nieźle.

Asics GT-2000 6 - bieżnik

Podsumowanie

PLUSYMINUSY
  • bardzo dobra amortyzacja,
  • bardzo dobra stabilizacja i duża kontrola ruchu stopy,
  • bezszwowo wykończona cholewka,
  • lżejszy od poprzedników.
  • mała elastyczność wynikająca z dużej stabilizacji,
  • wysoka cena.
REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *