Asics Gel-Nimbus 21 – co się zmieniło?

Szukasz amortyzacji? Myślisz Nimbus. A przynajmniej tak powinieneś myśleć, bo to cały czas jeden z najlepiej amortyzowanych butów do biegania na rynku. Jego najnowsza edycja cały czas zachowuje wszystkie parametry amortyzacji choć pod kątem konstrukcji podeszwy przeszła znaczne zmiany.

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – największa
7/7
▪ stabilizacja – duża
5/7
▪ elastyczność – bardzo mała
2/7
▪ waga rozmiaru 12US – 367 g
367 g
▪ spadek pięta-palce – 10 mm
10 mm
▪ cena katalogowa – 739 zł
739 zł

Przeznaczenie

Asics Gel-Nimbus to but do biegania z maksymalną amortyzacją. Sprawdzi się przede wszystkim u osób szukających maksymalnej amortyzacji a co za tym idzie maksymalnego bezpieczeństwa dla stawów. Sprawdzi się też u osób biegających bardzo dużo lub bardzo długie dystanse.

Asics Gel-Nimbus 21

Asics – co dla kogo?

Asics Gel-Nimbus to jeden z butów z „sensacyjnej szóstki”. Jest to sześć głównych modeli Asicsa, które można nazwać wręcz ikonami butów biegowych. Trzy z nich to buty neutralne. Trzy z nich to buty ze stabilizacją. Nimbus jest na szczycie butów neutralnych, a tym samym jest najlepiej amortyzowanym z nich.

neutralstabilizacja
największa amortyzacjaAsics Gel-NimbusAsics Gel-Kayano
bardzo duża amortyzacjaAsics Gel-CumulusAsics GT-2000
duża amortyzacjaAsics Gel-PulseAsics GT-1000

Alternatwy

Alternatywy dla Nimbusa od lat są niezmienne. Wystarczy tylko w innych markach butów biegowych poszukać butów maksymalnie amortyzowanych. Poziom amortyzacji wśród nich będzie porównywalny aczkolwiek Nimbus, a także Brooks Glycerin i Mizuno Ultima, będą zapewniały więcej stabilności, wsparcia i trzymania stopy.

modelwaga 9USdropcena
Adidas Ultra Boost
268 g10 mm749 zł
Asics Gel-Nimbus 21310 g10 mm789 zł
Brooks Glycerin 16300 g10 mm639 zł
Mizuno Wave Ultima 10335 g12 mm539 zł
Nike Zoom Vomero 14285 g10 mm589 zł
Saucony Triumph ISO 4306 g8 mm699 zł

Dwa razy FlyteFoam i GEL poproszę

Najwięcej zmieniło się w podeszwie. Przede wszystkim w nowych Nimbusach mamy odejście od warstwowej budowy podeszwy. Takie (warstwowe) ułożenie długo było charakterystyczne dla Asicsa i nazywało się FluidRide. W zależności od modelu występowało w kombinacji z różnymi piankami. W przypadku Nimbusa 20 były to warstwy z pianek SpEVA oraz FlyteFoam.

W Nimbusach 21 mamy już tylko FlyteFoam za to w dwóch odmianach. W większej części jest to pianka FlyteFoam Propel – nieco bardziej sprężysta odmiana pianki FlyteFoam. Znajduje się bezpośrednio pod stopą i ciągnie się przez całą długość podeszwy. W części przedniej buta jest to jedyna pianka jaka znajduje się pomiędzy stopą a podłożem.

Asics Gel-Nimbus 21 - flytefoam

Drugą pianką jest FlyteFoam Lyte. Lżejsza, nieco bardziej miękka. Nastawiona wyłącznie na jak najlepszą amortyzację. Znajduje się tam gdzie amortyzacja jest najbardziej potrzebna czyli w części piętowej i coraz cieńszą warstwą ciągnie się w stronę przodu podeszwy. Im niższa podeszwa tym jest jej mniej. Gdybyśmy w ten sposób spojrzeli na całą podeszwę to pod piętą mamy 23 mm pianek a pod śródstopiem 13 mm co daje razem 10 mm dropu, czyli spadku pomiędzy piętą a palcami.

Jedyne co się nie zmieniło to GEL. To najbardziej amortyzowane tworzywo Asicsa znajdziemy tradycyjnie pod piętą w miejscu, które najczęściej jako pierwsze ma kontakt z podłożem i potrzebuje najwięcej amortyzacji. Drugi, niewidoczny z zewnątrz, element żelowy znajduje się pod śródstopiem. Niemniej jednak najistotniejszy jet ten z tyłu pod piętą.

Asics Gel-Nimbus 21 - amortyzacja

Dlatego właśnie to pod piętą czuć najbardziej poduchowatą miękkość i amortyzację Nimbusów. Dlatego właśnie jest to but dla najcięższych biegaczy tych ważących nawet i 100 kilogramów. Większa amortyzacja jeszcze bardziej odciąży ich stawy i przełoży się na komfort podczas biegania. Natomiast lżejsi biegacze dzielą się na dwie grupy. Jedni, którzy lubią tak dużą „poduchowatą” amortyzację. Drudzy, którym tak duża i miękka poducha pod stopą przeszkadza. Ale dla takich biegaczy jest nieco mniej miękki Cumulus.

Asics Gel-Nimbus 21 - amortyzacja przód

Do tego uniwersalny bieżnik

Zwieńczeniem podeszwy jest bieżnik, który przeszedł lekką zmianę raczej nie wpływającą na jego użyteczność. Pod tym kątem bieżnik cały czas jest bieżnikiem umiarkowanie agresywnym, ale wystarczającym do większości codziennych miejskich czy podmiejskich zastosowań. Sprawdzi się zarówno na asfaltowych czy chodnikowych nawierzchniach, ale także na ziemnych drogach czy ubitych leśnych duktach.

Asics Gel-Nimbus 21 - bieżnik

Pod kątem technicznym w porównaniu z poprzednikiem zmienił się tutaj tylko układ bieżnika. Linia Guidance Line, która ma odwzorowywać idealną linią przetoczenia stopy, uległa skróceniu. W zamian w przedniej części mamy poprzeczne nacięcia mające za zadanie poprawić pracę buta podczas przetoczenia na palce oraz wybicia. Tak mówią technologie, ale w praktyce jest to zmiana kosmetyczna.

Na deser to co zawsze w cholewce!

Najmniej zmian dotknęło cholewkę. Podobnie jak w poprzedniku wykonana jest z dwuwarstwowego meshu (siateczki) o bezszwowym wykończeniu. Takie wykończenie i lepiej wygląda i sprawia, że but jest komfortowy dla stopy i nic nie będzie jej z żadnej strony uwierać. Dodatkowo cholewka wzmocniona została „printem”. Są to wszystkie te małe jakby naklejone na cholewkę kropki i paski, których najwięcej jest w rejonie czubka buta czy sznurowadeł. Zarówno te na czubku buta jak i na bokach maja za zadanie wzmacniać cholewkę i sprawiać, że jest nieco bardziej wytrzymała.

Asics Gel-Nimbus 21 - cholewka

W środku, jak to w Nimbusach, mamy bardzo dużo gąbek i miękkiego wypełnienia. Sprawiają one wrażenie miękkiej kołdry otulającej z każdej strony stopę. Zapiętek poza miękkością oferuje również bardzo dobre trzymanie stopy. Nie dość że od wewnątrz jest usztywniony to jeszcze z zewnątrz opakowany jest solidnym zewnętrznym „klipsem”. Trzyma on stopę bardzo solidnie nie podwajając jej uciekać na boki.

Z drugiej strony zapewnia też minimum elastyczności, w co ciężko uwierzyć widząc buta lub trzymając go w dłoni. Jednak to prawda, bo choć zewnętrzny zapiętek może wyglądać strasznie to but może zapewniać jeszcze więcej sztywności. Modele takie jak Cumulus czy Pulse, które nie mają zewnętrznego „klipsa” a tylko usztywnienie wewnątrz zapiętka są jeszcze bardziej sztywne.

Asics Gel-Nimbus 21 - wnętrze

W końcu zapraszam na wagę

Przeglądając materiały producenta można dowiedzieć się że męski Nimbus 21 waży 310 gramów a damski 255 gramów. Są to liczby podawane dla męskiego rozmiaru 9US i damskiego 7US. Natomiast w rozmiarze 12US but waży 367 gramów. Dosyć sporo jak na but do biegania, choć tutaj akurat wagą buta w zupełności nie ma co się przejmować bo liczy się przede wszystkim amortyzacja.

Natomiast porównując go do poprzednich edycji Nimbusów to nie jest ani najlżejszy ani najcięższy. Idąc w kolejności ostatnich edycji począwszy od Nimbusa 17 to kolejne Nimbusy w rozmiarze 12 ważyły 380, 392, 355, 378 i wreszcie 367 gramów.

Asics Gel-Nimbus 21 - zapiętek

Podsumowanie

PLUSYMINUSY
  • doskonała amortyzacja, to jeden z najlepiej amortyzowanych butów do biegania,
  • stabilność i duża kontrola ruchu stopy,
  • bezszwowo wykończona wygodna i miękka cholewka,
  • dobre dopasowanie do stopy.
  • bardzo wysoka cena,
  • mała elastyczność.
REKLAMA

Zobacz także:

Asics Gel-Nimbus 20 – jubileusz króla komfortu Szukając butów o maksymalnej amortyzacji trudno nie natknąć się na Nimbusa. Ten model jest już na rynku 20 lat i dorobił się szerokiego gron...
Asics Gel-Nimbus 19 – co się zmieniło? Odkąd Nimbus doczekał się bezszwowej cholewki nie widać po nim większych wizualnych zmian. Zmiana jednak jest. Szczególnie widać ją na wadze...
Asics Gel-Nimbus 18 – ewolucja siedemnastek Przełomowym modelem Nimbusa był ten oznaczony numerem 17. Był to pierszy bezszwowy, tak gładko i tak inaczej od wszystkich poprzednich model...
Asics Gel-Nimbus 17 – pierwsze wrażenie Kilka razy czepiałem się Asicsa, że konserwatywnie trzyma się cholewek które są poprzeszywane w każdą możliwą stronę. Takie były i nadal są ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *