Asics Gel-Cumulus 20 – co nowego w jubileuszowej edycji?

Cumulusa nie trzeba nikomu specjalnie przedstawiać. To jeden z najpopularniejszych butów do biegania od Asics. To typowy but treningowy z bardzo dobrą amortyzacją. Od lat zmieniany w detalach bez drastycznej zmiany konstrukcji całego buta. W tym roku tą zmianą jest pojawienie się pianki FlyteFoam.

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – bardzo duża
6/7
▪ stabilizacja – duża
5/7
▪ elastyczność – bardzo mała
2/7
▪ waga rozmiaru 12US – 330g
330 g
▪ spadek pięta-palce – 10 mm
10 mm
▪ cena katalogowa – 579 zł
579 zł

Przeznaczenie

Asics Gel-Cumulus to but treningowy z bardzo dobrą amortyzacją. Przeznaczony przede wszystkim do codziennego biegania i „robienia kilometrów” na twardej nawierzchni. Poza wysoką amortyzacją na tle konkurencji wyróżnia się też stabilnością i dużą kontrolą ruchu stopy. Pod katem typu stopy dla jakiego jest przeznaczony jest to but neutralny.

Asics Gel-Cumulus 20

Asics

Cumulus wchodzi w skład „sensacyjnej szóstki” czyli sześciu głównych modeli butów biegowych Ascisa. Jeśli jego amortyzacja jest dla Ciebie niewystarczająca masz Gel-Nimbusa. Jeśli Cumulus jest dla Ciebie zbyt miękki, butem o mniejszej amortyzacji jest Pulse.

neutral stabilizacja
największa amortyzacja Asics Gel-Nimbus Asics Gel-Kayano
bardzo duża amortyzacja Asics Gel-Cumulus Asics GT-2000
duża amortyzacja Asics Gel-Pulse Asics GT-1000

Alternatywy

Alternatyw w sensie technicznym dla Cumulusa jest cała masa. Najbardziej znaną alternatywą jest Nike Pegasus. Inne alternatywy to Mizuno Wave Rider, Adidas SolarGlide czy Saucony Ride. O wszystkich możesz przeczytać w tym tekście

model waga 9US drop cena
Adidas SolarGlide
306 g 10 mm 599 zł
Asics Gel-Cumulus 20 285 g 10 mm 579 zł
Brooks Ghost 10 294 g 12 mm 529 zł
Mizuno Wave Rider 20 290 g 12 mm 599 zł
Nike Pegasus 35 280 g 10 mm 499 zł
Saucony Ride 10 238 g 8 mm 579 zł

Jest FlyteFoam, nie ma mostka!

Cumulus w swojej jubileuszowej dwudziestej edycji przeszedł szereg zmian. Główną zmianą która jest najbardziej eksponowana to zmiana pianek zastosowanych w podeszwie. Dotychczas stosowaną piankę SoLyte zastąpiła pianka FlyteFoam. Jest to pianka z dodatkiem włókien organicznych o 55% lżejsza od standardowej EVA.

Asics Gel-Cumulus 20 - FlyteFoam

To właśnie z niej wykonana jest większość podeszwy środkowej Cumulusów i z tej racji to głównie na niej spoczywa (dosłownie) ciężar amortyzacji nowego Cumulusa.

Poza nią mamy tutaj stare dobre rozwiązanie FluidRide mające postać kolejnych warstw z której składa się podeszwa. I tak o ile w dolnej warstwie pojawił się FlyteFoam tak reszta podeszwy nie przeszła zmian. Górna warstwa do pianka SpEVA – nieco sztywniejsza ale też stabilniejsza. Pomiędzy nimi mamy elementy GELowe które umieszczone są klasycznie – pod piętą i pod śródstopiem.

 

Całość daje bardzo dobrą amortyzację, porównywalną z poprzednimi Cumulusami i pod tym względem nic się w tym modelu nie zmieniło. Nadal jest to bardzo dobrze amortyzowany but dający komfort podczas robienia kilometrów. Pod tym kątem jest to typowy but treningowy.

Asics Gel-Cumulus 20 - FluidRide

Drugą istotną zmianą jest pozbycie się sztywnego mostka w połowie podeszwy. Mostek ten był i jest nadal cechą rozpoznawczą butów treningowych Asicsa. Znajduje się niemal w każym modelu. Usztywnia on podeszwę poprawiając jej przetoczenie i ograniczając jej niepotrzebne ruchy na boki. Między innymi przez ten mostek Cumulus utożsamiany tył z maksymalnym bezpieczeństwem i kontrolą stopy.

W dwudziestkach tego elementu nie ma. Cała podeszwa wykonana jest z pianek a jedynym wzmocnieniem jest grubszy bieżnik w miejscu dawnego mostka. Pozbycie się tego elementy nie wpłynęło jakoś diametralnie na niewielką elastyczność Cumulusów ale jest to krok w kierunku trochę lżejszej i mniej „topornej” konstrukcji. Moim zdaniem krok na plus.

Asics Gel-Cumulus 20 - bieżnik

Wspomniałem już o bieżniku. Ten nie zmienił się diametralnie. Choć brakuje w nim mostka to nadal jest bardzo charakterystyczny dla Asicsa i nie sposób go pomylić z bieżnikiem innych marek. Choćby także przez obecność linii Guidance Line która ciągnie się przez całą długość buta. Bieżnik ten jest umiarkowanie agresywny i sprawdzi sie przede wszystkim na twardych nawierzchniach jak asfalt, kostka czy szutrowe drogi.

W cholewce bez większych zmian

W cholewce zmieniło się najmniej. Już wcześniejsze edycje Cumulusa miały cholewkę wykończoną bezszwowo. Obecny idzie także tym tropem. Większość elementów połączona została bezszwowo co i wygląda dobrze i jest rozwiązaniem lżejszym.

Asics Gel-Cumulus 20 - cholewka

Pod kątem ilości miejsca na palce Cumulus jest butem raczej o nieco węższym kopycie i niekoniecznie sprawdzi się u osób szukających przestrzeni i szerokiego „płetwiastego” przodu. Cała cholewka trzyma stopę dobrze i dobrze się do niej dopasowuje.

Asics Gel-Cumulus 20 - toebox

Waga idzie w dół!

Minąłem się z Cumulusem 19 ale patrząc na poprzednie edycje tego buta jakie przeszły przez moje ręce widać bardzo miły trend. Otóż… Cumulus 16 ważył 352 gramy, Cumulus 17 – 369 gramów, Cumulus 18 – 378 gramów. Aktualny model w rozmiarze 12US waży 330 gramów a więc każda z poprzednich edycji, którą miałem okazję ważyć, była od aktualnego buta znacznie cięższa. Nowy Cumulus zdecydowanie się odchudził i mam nadzieję, że już taki pozostanie.

Asics Gel-Cumulus 20 - góra

Podsumowanie

PLUSY MINUSY
  • bardzo dobra amortyzacja
  • bezszwowa cholewka
  • wygoda i miękkość
  • stabilność i dobre trzymanie stopy
  • niższa waga w stosunku do poprzednich modeli
  • niska dynamika
  • wysoka cena
REKLAMA

5 myśli na temat “Asics Gel-Cumulus 20 – co nowego w jubileuszowej edycji?

  • 30.09.2018 o 18:55
    Permalink

    Panie Pawle jak wypada rozmiarowka w tej edycji? Pozdrawiam

    Odpowiedz
  • 15.10.2018 o 17:55
    Permalink

    Poprawili wreszcie coś z zapiętkami czy tak jak kiedyś wycierają się już po 200 kilometrach?

    Odpowiedz
    • 15.10.2018 o 21:15
      Permalink

      W ostatnich latach jest lepiej pod tym względem. Już nie jest tak, że każdy przeciera się po 200 km 😉

      Odpowiedz
  • 16.03.2019 o 00:12
    Permalink

    Pytanie odnośnie „niskiej dynamiki” Cumulusów.
    Czy przy moim tempie startowym w rejonie 5:00/km ma to jakiekolwiek znaczenie?
    Biegając np. w DS-Trainerach czułem, że te buty faktycznie są sprężyste, ale nie wiem na ile było to tylko wrażenie…

    Odpowiedz
    • 21.03.2019 o 23:14
      Permalink

      Przy Twoim tempie nie będzie miało aż takiego znaczenia. Cumulus jako ten lepiej amortyzowany będzie dla Ciebie butem bezpieczniejszym. DS-Trainer to natomiast już sporo twardszy, ale jak zauważyłeś, bardziej spręzysty but.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *