Asics FuzeX Lyte – „lekka” i prostsza wersja fuzeX

Asics fuzeX Lyte to teoretycznie lżejsza wersja Asics fuzeX. Tak sugeruje nazwa. Praktyka jest taka że but jest tylko odbrobinę lżejszy od swojej podstawowej wersji. Poza tym jest nie tyle co lżejszy co prostszy oraz wykonany z mniej zaawansowanych materiałów i trochę bardziej elastyczny.

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – duża
5/7
▪ stabilizacja – umiarkowana
4/7
▪ elastyczność – umiarkowana
4/7
▪ waga rozmiaru 12US – 309 g
309 g
▪ spadek pięta-palce – 8 mm
8 mm
▪ cena katalogowa – 399 zł
399 zł

Waga nie aż tak lekka

FuzeX jako cała linia ma być lekka i jednocześnie amortyzująca. Klasyczny Asics fuzeX waży 322 gramów czym jest lżejszy od klasycznych dobrze amortyzowanych butów Asicsa, ale w porównaniu z butami lekkimi amortyzowanymi czy treningowo-startowymi i tak jest ciężki. Lyte natomiast kojarzy się z lekkością i ten but jest od normalnego fuzeX lżejszy, ale… W rozmiarze 12US waży 309 gramów! Za dużo by mówić o nim lekki…

Lepsze określenie na Lyte’a to Simple, czyli prosty, bo to raczej prosta wersja fuzeX niż lżejsza. Tak wygląda na żywo:

Asics FuzeX Lyte

Cholewka

Cholewka już na pierwszy rzut oka jest prostsza. Nie mamy tego fajnego karbowanego materiału co w fuzeX. Zamiast niego jest bardziej prosty i klasyczny mesh. Prostota w tym przypadku wyszła jak najbardziej na plus, ponieważ prosta meshowa siateczka zapewnia dużo lepszą oddychalność niż klasyczny fuzeX.

Asics FuzeX Lyte - mesh

Do tego tak samo jak w podstawowym fuzeX cholewka wykonana jest niemal bezszwowo. Niemal w przypadku tego modelu oznacza że mamy jeden szew po wewnętrzej stronie buta ale tylko po zewnętrznej stronie cholewki. W środku jest w tym miejscu gładko a jedyne jakkolwiek przeszye miejsce w środku buta to jedna taśma wzmacniająca cholewkę. Poza tym miło, fajnie i gładko.

Asics FuzeX Lyte - wnętrze

Jakbym miał się uczepić to wykonanie i wykończenie szczegółów. Zaglądając do wnętrza buta rzuca się w oczy miejsce gdzie szew ledwo łapie cholewkę z wykończeniem podeszwy. To tak na prawdę drobiazg nie mający wpływu na użytkowanie i w użytkowaniu niezauważalny. Do tego jakby trochę więcej kleju widać od zewnątrz na złączeniu podeszwy z cholewką… No nie powala mnie ten but wykonaniem

Asics FuzeX Lyte - wykonanie

Zawsze można powiedzieć że miałem pecha i trafiłem taki egzemplarz. OK. Ale to egzemplarz przeznaczony do sprzedaży i osobiście widzę w nim za dużo takich niedoróbek aby powiedzieć że jest dobrze wykonany.

Podeszwa

Podeszwa podobnie jak w przypadku modelu fuzeX wykonana jest z materiału zwanego FuzeGEL. Jest to mieszanina pianki i żelu, który dotychczas występował w formie oddzielnych elementów czy to pod piętą czy pod śródstopiem. W fuzeX tego nie widać i nie da się już naocznie zobaczyć żelowych wkładek pod piętą czy pod śródstopiem.

Zamiast tego cała podeszwa wykonana jest z jednolitego materiału i zapewnia podobną miękkość w każdym miejscu od pięty aż do palców.

Asics FuzeX Lyte - fuzeGEL

W praktyce but, jak na model który ma „Lyte” w nazwie, zapewnia stosunkowo dużo amortyzacji. Pod piętą czuć miękkość zdecydowanie. Z przodu podobnie. Też jest miękko, a nawet bardzo miękko. Osobiście choć nazwa Lyte sugeruje coś innego, lżejszego, to pod kątem samej amortyzacji podeszwy jest naprawdę dobrze.

Stabilizacja i elastyczność

FuzeX Lyte podobnie jak swój starszy brak fuzeX jest butem o większej elastyczności od klasycznych butów treningowych Asicsa typu Nimbus, Cumulus i Pulse. Jedyne co w nim zostało z systemów stabilizujących to stosunkowo wysoki i sztywny zapiętek, który trzyma piętę dosyć mocno.

Asics FuzeX Lyte - zapiętek

Podeszwa w FuzeX Lyte jest natomiast stosunkowo elastyczna i łatwo zgina się zarówno wszerz jak i wzdłuż i zapewnia stopie sporo swobody.

Bieżnik

Na sam koniec został bieżnik. Wykończony tradycyjnie gumą węglową AHAR i mający postać takiej powiedzmy kratownicy. Raczej płaski i ze specyficznymi dużymi otworami. Zdecydowanie najlepiej będzie pracował na asfalcie. W terenie będzie zbyt gładki a także podejrzewam, że otwory w podeszwie szybko zapchałyby się ziemią lub kamykami.

Asics FuzeX Lyte - bieżnik

Podsumowanie

PLUSYMINUSY
  • niewygórowana cena
  • dobra elastyczność podeszwy
  • dobrze oddychająca cholewka
  • duża waga, jak na but aspirujący do miana „lekkiego”
  • w moim egzemplarzu – niedokładne wykończenie

Asics fuzeX Lyte to specyficzny but. Jest lekką i prostszą wersją Asics fuzeX. Aspiruje do grona butów „lekkich” a waży za dużo by wagowo zakwalifikować go do lekkich treningowych. W moim rozmiarze jest to 309 gramów. Wave Rider 17, którego już nie ma w sprzedaży, a który był butem typowo treningowym ważył równe 300 gramów.

Poza tym jest to taki prostszy fuzeX – z klasyczną, ale za to lepiej oddychającą cholewką i prostszymi rozwiązaniami w podeszwie. Daje dużo miękkości przy relatywnie niskiej wadze. Sprawdzi się u lżejszych biegaczy i u tych którzy lubią lekkie buty ale nie chcą rezygnować z amortyzacji.

REKLAMA

Zobacz także:

Asics FuzeX – czyżby pierwszy lekki but treningowy od Asic... FuzeX to pierwszy but Asicsa, którego można z czystym sumieniem zaliczyć do tzw. butów lekkich treningowych. Nie przypomina większości bardz...
Asics DynaFlyte 3 – co nowego? Z DynaFlyte jest mi po drodze. Żadna inna linia butów biegowych Asicsa nie zagościła na dłużej na moich nogach poza właśnie DynaFlyte. Miałe...
Asics Gel-Cumulus 20 – co nowego w jubileuszowej edycji? Cumulusa nie trzeba nikomu specjalnie przedstawiać. To jeden z najpopularniejszych butów do biegania od Asics. To typowy but treningowy z ba...
Asics Gel-Pulse 9 – solidny but w klasie ekonomicznej W kontekście Asicsa najczęściej pojawiają się najlepiej amortyzowane modele jak Nimbus, Kayano czy Cumulus. Natomiast dla osób z ograniczony...

Skomentowali

  • Adam
    12.03.2016 at 19:59
    Permalink

    Mierzyłem obydwa fuzexy i wybrałem lyte bo jest tańszy. Mają podobną miękkość, podobną wygodę. W sklepie też słyszałem że amortyzację mają tą samą co potwierdzaja moje odczucia. Dla mnie nie ma między nimi aż takiej różnicy. Poza ceną oczywiście 😉

    Odpowiedz
  • Krzysztof Zamyślewski
    29.05.2016 at 12:47
    Permalink

    Witam mam pytanie czy w tych butach można podjąć wyzwanie maratonskie. Moim celem jest 3:30 i w tym roku jeden maraton. Zastanawiam sie jeszcze na adidas supernova boost 7.

    Odpowiedz
    • Paweł Matysiak
      30.05.2016 at 08:07
      Permalink

      Z dwójki Supernova Boost 7 i fuzeX Lyte zdecydowanie lepszy bedzie fuzeX – jest lżejszy o jakieś 50 gramów i przez to bardziej dynamiczny. Przy biegu na 3:30 ta różnica w wadze i dynamice będzie odczuwalna.

      Odpowiedz
  • Ilona
    17.01.2017 at 15:17
    Permalink

    Witam,chcę zakupić buty i do biegania i na fitness.Myślałam o Asicsach Patriot 8.Co sądzisz na ten temat? Czy to dobry wybór?

    Odpowiedz
    • Paweł Matysiak
      18.01.2017 at 10:19
      Permalink

      Patrioty to najprostszy model Asicsa. Jeśli po przymierzeniu będziesz się w nich wygodnie czuła to tak. Uważałbym tylko na amortyzację. Patriot nie ma jej za dużo i jeśli dużo ważysz to podczas biegania może Ci jej brakować.

      Odpowiedz
  • K J
    10.09.2018 at 10:23
    Permalink

    W moim odczuciu Asics FuzeX Lyte to bardzo dobre buty za rozsądne pieniądze. Dobra amortyzacja , dobra przyczepność , solidna konstrukcja ( po kilkuset kilometrach buty bez przetarć czy innych widocznych śladów zużycia ), dobra wentylacja. Czego więcej można oczekiwać od butów jeżeli biega się raz czy dwa razy w tygodniu na 10 km na bieżni ( elektrycznej i lekkoatletycznej ) . Subiektywnie zamiast wydawać pieniądze na droższe buty lepiej przeznaczyć różnicę na dobrą bieliznę treningową.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *