Asics DynaFlyte – warto było poczekać!

Na ten model czekałem od zeszłej jesieni. Wreszcie wpadł w moje ręce – Asics DynaFlyte. But z nowego segmentu Asicsa – nadal treningowych, nadal dobrze amortyzowanych ale o lżejszej konstrukcji. Czy warto było czekać? Po pierwszych przymiarkach – warto!

REKLAMA
Ich specyfika dużo bardziej mi odpowiada niż klasycznych Cumulusów.

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – duża
5/7
▪ stabilizacja – duża
5/7
▪ elastyczność – mała
3/7
▪ waga rozmiaru 12US – 308 g
308 g
▪ spadek pięta-palce – 8 mm
8 mm
▪ cena katalogowa – 619 zł
619 zł

Przeznaczenie

Asics DynaFlyte to but treningowy z bardzo dobrą amortyzacją. Przeznaczony jest na twarde nawierzchnie typu asfalt oraz kostka brukowa. Jest to też but o lżejszej konstrukcji od najbardziej klasycznych modeli typu Cumulus czy Nimbus. Z racji bardzo dobrej amortyzacji sprawdzi się i jako towarzysz długich wybiegań a niska waga i dynamika pozwoli robić w nim szybsze treningi i powalczyć na ulicznych zawodach.

Teoretycznie jest to model z roku 2016 ale na dobre na rynku pojawił się dopiero wraz z nowym rokiem 2017. Tak wygląda jego nowa, wiosenna edycja.

Asics DynaFlyte

Próbując zmieścić gdzieś DynaFlyte w ofercie Asicsa trzeba sięgnąć głębiej do tego jak dzielimy buty treningowe. W większości marek buty treningowe dzielą się przede wszystkim na te ze wsparciem (dla pronatorów) oraz bez wsparcia (neutralne). W Asicsie nie jest inaczej. W butach ze wsparciem od lat mamy trzy wiodące modele – Gel-Kayano, GT-2000 oraz GT-1000. W butach neutralnych podstawową trójką są modele Gel-Nimbus, Gel-Cumulus i Gel-Pulse. Obok nich, ale nadal w segmencie butów neutralnych widnieje segment „lekkiej amortyzacji”. Są to buty nadal nastawione na amortyzację, ale pozbawione tak dużej ilości wzmocnień i trochę odchudzone.

lekkieneutralstabilizacja
największa
amortyzacja
Asics Gel-NimbusAsics Gel-Kayano
bardzo duża
amortyzacja
Asics DynaFlyteAsics Gel-CumulusAsics GT-2000
duża
amortyzacja
Asics Noosa FFAsics Gel-PulseAsics GT-1000
umiarkowana
amortyzacja
Asics DS-Trainer

Jednolita i bardzo miękka podeszwa

DynaFlyte podobnie jak swój bliski krewniak fuzeX nie korzysta już z klasycznej konstrukcji opartej o wstawki żelowe umieszczone pomiędzy piankami. W DynaFlyte podobnie jak w fuzeX materiał GEL zatopiony został w piankę. Tym razem w piankę FlyteFoam – piankę bardzo miękką, która według producenta jest mieszanką klasycznego EVA z włóknami organicznymi. Dodatkowo ma być od niej o 55% lżejszy.

Do tego tworzywa dodany został jeszcze GEL i z takiej mieszanki powstała podeszwa DynaFlyte. Jest jednoczęściowa i jednolita na całej długości. Dodatkowy kolor podeszwy, który ktoś może wziąć za inną piankę to tylko malowanie czyli design.

Asics DynaFlyte - podeszwa

Podeszwa ma też obniżony drop do 8 mm, który zapewni bardziej naturalne ułożenie stopy w bucie niż przy standardowych 10-12 mm. Nie sądzę aby dało się to poczuć bo z doświadczenia wiem, że przy tak dużej amortyzacji jest to bardzo trudne.

A właśnie… amortyzacja. Ta jest bardzo dobra, jeszcze większa niż w modelu fuzeX. Wśród klasycznych modeli Asicsa porównałbym go do Cumulusa. Ale tylko pod katem amortyzacji. Pod kątem wagi, budowy i przeznaczenia to dwa kompletnie inne buty. Dlatego też dla ciężkiego biegacza lepszy będzie bardziej zabudowany, trzymający wszystko w ryzach Cumulus. Dla lżejszego obydwa będą dobre, ale DynaFlyte będzie za to bardziej dynamiczny i „szybszy”. Poza wybieganiami sprawdzi się też na odcinkach interwałowych a nawet na zawodach. Przy takiej amortyzacji i wadze śmiało brałbym go na maraton w czasie 3:15 – 3:30.

Bieżnik – typowo asfaltowy!

Ostatnim elementem podeszwy jest bieżnik. Jest stosunkowo mało agresywny i przeznaczony przede wszystkim na asfalt. Wpisuje się w „lekką” specyfikę buta jakim jest DynaFlyte. Podzielony na sporo małych elementów. Wykonany z dwóch rodzajów gumy węglowej. Jedna bardziej odporna na ścieranie czyli bardziej trwała. Druga mniej trwała, ale za to bardziej przyczepna.

Asics DynaFlyte - bieżnik

Stabilność i trzymanie stopy – ależ oczywiście!

Dyna Flyte jest butem neutralnym pozbawionym dodatkowego wsparcia. Jego podeszwa (pomijając kolor) jest jednolicie zbudowana zarówno po zewnętrznej jak i wewnętrznej stronie. But sam w sobie nie będzie prowadził stopy ani na zewnątrz ani do wewnątrz i przeznaczony jest przede wszystkim dla osób ze stopą neutralną.

Jedyną różnicą w konstrukcji podeszwy i reliktem plastikowych mostków stabilizujących stosowanych przez Asicsa w podeszwie jest taki „półmostek” występujący po stronie wewnętrznej. Jest czarny jak guma węglowa która go otacza więc można go nie zauważyć. Trochę usztywnia buta, trochę poprawia dynamikę oraz wzmacnia buta po wewnętrznej stronie, która jest najczęściej bardziej narażona na nacisk niż zewnętrzna.

Przy tak lekko wyglądającym bucie najmocniej ingerującym w stopę elementem jest zapiętek. Nie widać go z zewnątrz ale w środku zapiętka znajduje się całkiem spory element trzymający piętę a zarazem i stopię. Jest mało elastyczny i zapewnia dużą stabilność. Natomiast przez mniejsze opakowanie go gąbką od środka (w porównaniu z Cumulusem) sprawia bardzo dobre wrażenie. Nie przeszkadza.

Asics DynaFlyte - zapiętek

Cholewka – gładka i bezszwowa

Na sam koniec zostaje cholewka. Wykonana z charakterystycznego meshu. Z zewnątrz mającego formę pasków. Od spodu przyjemnie gładka. Cholewka wydaje się stosunkowo gruba, ale mogę się mylić. Materiał jest jednolity bez dodatkowych wzmocnień. Jedyne wzmocnienia są ukryte w znaku Asicsa na cholewce.

Wewnątrz, co wspomniałem przy okazji zapiętka, jest stosunkowo mało gąbek i wypełniaczy. To już nie jest taki miękki wypchany gąbką Cumulus co też czuć podczas założenia buta na stopę. Nie ma wokół niej takiej ilości „wszystkiego” a jest tyle ile potrzeba. Mi bardzo to odpowiada.

Pod kątem dopasowania – umiarkowanie. Cholewka nie jest ani wąska ani szeroka. But jest taki jaki powinien być but do biegania być czyli dopasowany z tyłu, dopasowany w śródstopiu i ze swobodą w palcach. Rozmiar również nie zaskakuje. Moje standardowe 12US pasuje idealnie i leży tak jak żaden Asics wcześniej.

Asics DynaFlyte - cholewka

Niska waga jak na but treningowy

Asics DunaFlyte według producenta waży 275 gramów a w moim rozmiarze 12US jego waga to 308 gramów. Jest w ten sposób lżejszy od fuzeX (323 gramy), waży praktycznie tyle samo co fuzeX Lyte (309 gram) a na blogu jest tylko jeden lżejszy model Asicsa od DynaFlyte czyli tylko jeden Gel-Fuji Runnegade 2 (284 gramy) okazał się lżejszy.

W klasie tak dobrze amortyzowanych butów nie ma sobie konkurencji jeśli chodzi o niską wagę.

Asics DynaFlyte - waga

Podsumowanie

PLUSYMINUSY
  • bardzo dobra amortyzacja
  • niska waga jak na but o tak dużej amortyzacji
  • bezszwowo wykończona wygodna i miękka cholewka
  • bardzo dobre dopasowanie
  • uniwersalny (zarówno na długie wybiegania jak i szybsze odcinki)
  • wysoka cena
  • niewielka elastyczność
REKLAMA

Zobacz także:

Asics DynaFlyte 3 – co nowego? Z DynaFlyte jest mi po drodze. Żadna inna linia butów biegowych Asicsa nie zagościła na dłużej na moich nogach poza właśnie DynaFlyte. Miałe...
Asics DynaFlyte 2 – co się zmieniło? W drugiej edycji DynaFlyte, zmieniło się kilka istotnych rzeczy. Przede wszystkim na górze bo DynaFlyte ma zupełnie inną cholewkę od swojego...
Ascis DS-Trainer 22 – trzeci i najlżejszy z FlyteFoam Trio... W ostatnim czasie Asics wypuścił na rynek trzy nowe modele pod wspólnym szyldem FlyteFoam Tio - DynaFlyte, Noosa FF i DS-Trainer. O ile dwa ...
Asics Noosa FF – ze starej Noosy została tylko nazwa Starą Noosę wszyscy znają. To chyba najbardziej łączony z triatlonem but Asicsa. Kojarzony też z wściekłą kolorystyką. Nowa Noosa to but na ...

Skomentowali

  • Kosmos
    27.02.2017 at 13:10
    Permalink

    Mamy 27.02.2017 i nadal nie wiem, czy buty Asics DynaFlyte są w sprzedaży albo kiedy będą dostępne w Polsce? Wiesz coś może na ten temat?

    Odpowiedz
    • Paweł Matysiak
      27.02.2017 at 22:08
      Permalink

      Wiem, że są dostępne w Sklepie Biegacza na Powiślu. Prawdopodobnie są też w innych Sklepach Biegacza w Polsce, ale dokładnie Ci nie powiem bo nie wiem. Nie ma natomiast ich na stronie sklepbiegacza.pl, bo strona jeszcze nie zaczęła funkcjonować normalnie po połączeniu ze sklepbiegowy.com. Dlatego na tą chwilę są dostępne tylko w sklepach stacjonarnych.

      Odpowiedz
      • TS
        22.03.2017 at 18:01
        Permalink

        Czy w rozmiarze 30,5 cm – 48 też go dostane

      • Paweł Matysiak
        23.03.2017 at 17:30
        Permalink

        Ciężko mi powiedzieć. Rozmiar 30,5 cz czyli 13US powinien być gdzieś dostępny.

  • Bart
    17.01.2018 at 09:22
    Permalink

    Czy można prosić recenzję/opinię na temat Asics DYNAFLYTE 2?

    Odpowiedz
  • sercheese
    21.01.2018 at 11:45
    Permalink

    też by mnie taka recenzja interesowała. w dodatku czy nie zbliża sie już czasem dynaflyte 3 na wiosnę 2018?
    ważę 75kg, mam wkładki ortopedyczne na zamówienie od ortopedy, czy dobrze rozumiem, że jeżeli chcę lekkie buty treningowe i ponownie zaczynam z bieganiem (czyli mały kilometraż, być może przeplatany z kolarką) to właściwym wyborem będą te dynaflyte, pegasus albo supernova glide? chodzę obecnie na siłownię z fizjoterapeutą bo borykam się ze wszystkimi typowymi problemami, typu shin splits, rozcięgno, ból z boku kolana, ból w pachwinie. Pracuję w zimie by wzmocnić moje nogi na wiosnę! nie chcę ciężkich butów, ale czy przy mojej wadze i problematyce lepszym wyborem byłyby buty w rodzaju cumulus czy wystarczy dynaflyte?

    Odpowiedz
    • Paweł Matysiak
      23.01.2018 at 09:34
      Permalink

      Jeśli kryterium jest też waga to Dynaflyte bedzie dobrym wyborem. Jest to zdecydowanie najlzejszy but z tych które wymieniłeś. Zapewnia przy tym amortyzację porównywalną z Cumulusem a jest od niego o kilkadziesiąt gram lzejszy.

      Szukajac komprimisu dobrze ammortyzowanego buta i jednocześnie lekkiego wybierałbym miedzy Dynaflyte, Pegasus i ze swojej strony polecałbym też Mizuno Ridera.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *