Adidas Terrex Agravic – na góry, lekki trail…

Adidas i teren? A czemu nie! Szczególnie, że w terenowej linii Adidasa czyli terrex można znaleźć też buty typowo biegowe jak na przykład bardzo uniwersalny Terrex Agravic. 

REKLAMA

Podstawowe informacje

Parametry

▪ amortyzacja – umiarkowana
4/7
 
 
▪ stabilizacja – umiarkowana
4/7
 
 
▪ elastyczność – umiarkowana
4/7
 
 
▪ waga rozmiaru 12US – 356 g
356 g
 
 
▪ spadek pięta-palce – 7 mm
7 mm
 
 
▪ cena katalogowa – 649 zł
649 zł
 
 
 

Przeznaczenie

Agravic jest butem do biegania w trudnym terenie: lasach, górach, przełajach. Jest też butem terenowym treningowym, a co za tym idzie jest to raczej bezpieczna terenówka do biegania na co dzień w terenie. Z racji umiarkowanie głębokiego bieżnika wykonanego z gumy Continental sprawdzi się też kiedy do terenu czy szlaku musisz z kilometr czy dwa dobiec.

Adidas Terrex Agravic

Alternatywy

Terrex Agravic jest butem środka. Choć jest nieźle amortyzowany to daleko mu do takich maksymalnych poduszkowców pokroju Hoki Speedgoata czy Altry Olympusa. To mniej więcej podobna specyfika buta co Brooks Cascadia, Salomon Sense Ride czy Inov-8 Roclite 315. Posiada też swoją szybszą wersję zwaną Terrex Speed. 

model waga 9US drop cena
Adidas Terrex Agravic
285 g 7 mm 649 zł
Brooks Cascadia 13 337 g 10 mm 499 zł
Inov-8 Roclite 315 315 g 8 mm 599 zł
Nike Wildhorse 5 289 g 10 mm 499 zł
Salomon Sense Ride 275 g 8 mm 589 zł

Wcale nie taki lekki

Lekkim czyli według materiałów producenta samplowy (najczęściej jest to rozmiar 42EU) but waży 285 gramów. Adidas trochę wzorem Inov-8 wypisał tą liczbę na bucie, dokładniej na języku. Ja natomiast dla celów porównawczych ważę buty w rozmiarze 12US i tutaj Agravic waży już nie tak mało. Waga pokazała 356 gramów. Miałem w ręku dużo cięższe buty ale Agravic choć wizualnie nie wygląda to waży tyle ile klasyczna terenówka.

Adidas Terrex Agravic - waga

Co w bucie? 

Zacznijmy od góry bo pierwsze co w Agravicach rzuca się w oczy to system BOA. To żyłka, która za pomocą specjalnego okrągłego naciągu zaciska się na cholewce i robi to samo co robią klasyczne sznurowadła, czyli dopasowuje buta do stopy. Aby zasznurować buta wystarczy zakręcić pokrętłem. Aby rozsznurować wystarczy pociągnąć za naciąg i po kliknięciu but luźno się rozsznurowuje.

Adidas Terrex Agravic - system boa

Fajnie też że same szlufki sznurowadeł także są bardzo luźne i żyłka przez nie przechodzi bardzo swobodnie. Dzięki temu nie trzeba jej ściągać kawałek po kawałku a po prostu wystarczy zakręcić a żyłka zaciśnie się od samego dołu do góry.

Adidas Terrex Agravic - sznurowanie

Dopasowanie do stopy poprawia też sama konstrukcja cholewki, której choć daleko do nazwania jej skarpetą, jest pozbawiona klasycznego języka. Po „zasznurowaniu” nie ma się co przesuwać i uwierać.

Uwierać może za to niektórych duża przestrzeń w przedniej części buta. Dla mnie nawet po dosyć mocnym zasznurowaniu tego miejsca jest zbyt dużo. Stopa mi trochę pływa i nie czuję się z tym najlepiej. Natomiast osoby o szerszej stopie lub szukające przestrzeni mogą być bardziej niż usatysfakcjonowane.

Adidas Terrex Agravic - toebox

Dla osób z węższą stopą jest jeszcze Agravic Speed, który z racji swojej wyścigowej charakterystyki jest butem nieco węższym i lepiej dopasowanym. Ale… z racji wyścigowej charakterystyki jest też butem mniej amortyzowanym. Za to lżejszym.

Cholewka jak przystało na buta terenowego jest też wzmocniona i wykonana z dużo solidniejszego materiału niż mesh czy primeknit. To nie cienka siatka znana z butów asfaltowych ale gęsto tkany materiał. Choć nie jest to  wodoodporna membrana i nie jest powleczony powłoką odpychającą wodę, to całkiem dobrze powinien radzić sobie z mniejszą wilgocią i wodą. Gęsta faktura to też łatwość czyszczenia jej z błota i wszystkiego co można spotkać na szlaku. Solidnie wzmocniony jest też przód buta co w połączeniu z większą ilością miejsca na palce daje sporo bezpieczeństwa. Dla palców oczywiście.

Adidas Terrex Agravic - cholewka

Co w podwoziu?

Pod spodem mamy wszystko po trochu. Pierwsza warstwa pod stopą to klasyczna pianka EVA – dosyć sztywna, ale dająca sporo stabilności i niwelująca ewentualne pływanie na miękkim booscie. Generalnie w odczuciu but na stopie jest dosyć twardy i na pewno nie nazwałbym go poduszkowcem. Nawet biorąc pod uwagę, że buty terenowe amortyzacji mają zazwyczaj mniej niż te na asfalt.

Adidas Terrex Agravic - amortyzacja

Pod sztywniejszą EVA mamy piankę boost – tą najbardziej miękką, responsoryjną i wytrzymałą. Choć tak jak wspomniałem but w pierwszym odczuciu jest dosyć twardy to boosta jest w podeszwie mniej więcej 50 procent. To daje wystarczającą amortyzację i komfort na twardych terenowych szlakach.

Adidas Terrex Agravic - tył

Wreszcie uzupełnieniem jest bieżnik z gumy Contintntal. Składa się on z 4 mm kołków. Jest to bieżnik przede wszystkim na twardy trail w postaci gór i skał. Sprawdzi się w lekkim trailu w postaci lasów, kamienistych i szutrowych dróg. W błocie jego użyteczność będzie najmniejsza, aczkolwiek w takiej formie bieżnik wydaje się dość uniwersalny i jeśli nie szukasz typowego buta w błoto a uniwersalnej terenówki to Agravic da sobie radę.

Adidas Terrex Agravic - bieżnik

Aha… Z racji większej wytrzymałości gumy Continental myślę, że but ten sprawdzi się też w przypadkach kiedy do szlaków mamy „dobieg”. Czyli jeśli las czy szlak nie zaczyna się tuż za progiem twojego domu (szczęściarze) a musisz do niego dobiec to Agravic powinien się sprawdzić. Mieszanka niezbyt grubego bieżnika z materiałem z jakiego jest wykonany da sobie radę.

Podsumowanie

PLUSY MINUSY
  • zarówno na góry jak i lekki trail,
  • szybkie sznurowanie,
  • wzmocniona cholewka,
  • bieżnik dający przyczepność oraz wytrzymałość pozwalający w Terrexach „dobiegać” do trailu,
  • dobra amortyzacja.
  • dosyć szeroka cholewka,
  • bieżnik nie sprawdzi się w błocie,
  • dosyć wysoka cena.
REKLAMA

2 myśli na temat “Adidas Terrex Agravic – na góry, lekki trail…

  • 24.09.2019 o 15:54
    Permalink

    A jak w porównaniu z Nike Pegasus 36 Trail czy właśnie Salomon Sense Ride 2?

    Odpowiedz
    • 24.09.2019 o 19:14
      Permalink

      Z Sense Ride porównywalne – podobna specyfika, przeznaczenie, obydwa nieźle amortyzowane ale nie jakoś przesadnie miękkie. Myślę, że gdybym miał Agravica to używałbym go zamiennie z Sense Ride. Pegasus to natomiast bardziej miękki but – taki do klepania kilometrów po lesie. Bardziej dla tych dla których liczy się komfort.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *